YouTube stelt paal en perk aan ‘sluikreclame’
YouTube verscherpt de regels voor gesponsorde video’s. Merklogo’s en productnamen in de zogenoemde video overlay zijn niet meer zonder meer toegestaan, tenzij het merk een reclame-overeenkomst met Google zelf heeft.
Dit blijkt onder meer uit de aangescherpte gebruikersvoorwaarden. YouTube waarschuwt zelfs dat in ‘sommige gevallen’ video’s op zwart kunnen worden gezet of dat er geen advertentie-inkomsten meer worden gedeeld.
Het lijkt er op dat Google vooral wil voorkomen dat men in sommige landen boetes krijgt voor sluikreclame omdat de lokale wetgeving dat niet toestaat.
Een andere reden is conflicterende reclame. Zo wil Google niet dat in een video automerk A wordt gepromoot, terwijl Google voor die video advertenties van merk B inkoopt. YouTube wil ook dat kijkers zich niet misleid voelen en er duidelijk gecommuniceerd wordt over eventuele sponsors. Daarom moeten commerciële overeenkomsten aangemeld worden.
Zogenoemde titelkaarten met de naam van de sponsor mogen nog wel, maar dienen statisch te zijn, en mogen niet langer zijn dan 30 seconden. Google wil voorkomen dat deze kaarten zelf als advertentie dienen.
De maatregel is wellicht slecht nieuws voor vloggers die net niet voldoende verdienen met de ‘weergavevergoeding’ van Google. YouTube deelt de advertentie-opbrengsten met vloggers. En die zijn voor hun verdiensten vaak aangewezen op product placements.
Of YouTube streng gaat handhaven is de vraag. Dan zouden miljoenen video’s gecontroleerd moeten worden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond