‘Overwegend sluikreclame bij vloggers’

Driekwart van de populaire vlogs op YouTube bevat sluikreclame.  Dat concludeert het Commissariaat voor de Media, dat video’s van de twintig populairste YouTubers van Nederland heeft onderzocht.

In de meeste gevallen wordt niet duidelijk dat adverteerders voor die promotie hebben betaald, zegt het commissariaat tegen de NOS.

Het Commissariaat voor de Media wil de bewustwording van jongeren vergroten, maar is niet van plan om hard op te treden. Dat zou ‘ondoenlijk’ zijn.

Vorig jaar nog kondigde het Commissariaat voor de Media nieuwe regels aan voor vloggers. Sluikreclame in vlogs wordt voortaan verboden en voor kinderen tot twaalf jaar mag helemaal geen reclame worden gemaakt.

‘Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet’, zei Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, toen tegen RTL. Plannen om boetes op te leggen lijken nu van de baan.

Uit het verkennende onderzoek blijkt ook dat in twaalf gevallen een affiliate link, waarmee de kijker meteen tot aanschaf of deelname aan een prijsvraag of andere actie over kan gaan, is opgenomen. In drie gevallen werd ook een oproep tot koop gedaan. Het Commissariaat heeft het onderzoek uitgevoerd om een beter beeld te krijgen van de huidige situatie.

Op basis van aantallen abonnees is een top 20 van de meest populaire Nederlandstalige vloggers en online content creators opgesteld. Vervolgens zijn aselect vijf video’s per kanaal geselecteerd. Deze steekproef van honderd is door codeurs van het Commissariaat geanalyseerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug