Deel dit artikel
-

Blijft apphit FaceApp wel gratis?

De app FaceApp die je tien jaar ouder of jonger maakt lijkt de grootste apphit van het jaar te worden. De app gaat wereldwijd viraal via de hashtag #AgeChallenge, aangezien iedereen nieuwsgierig is hoe hij er in de toekomst uit gaat zien. De grote vraag is: hoe gaan ze eraan verdienen?

FaceApp begon twee jaar terug als een fotomontageapp ontwikkeld door een klein team in Sint Petersburg. Het sloeg ook toen al aan in landen als Nederland, Noorwegen, Rusland en Argentinië. Je kon er gezichten mee morphen, maar het verouderingsfilter was er toen nog niet. Dat filter heeft gezorgd voor een nieuwe doorbraak; er is alom waardering voor de wijze waarop gezichten levensecht ‘verouderen’.

Marketingtechnisch is het een mooie stunt. Alleen al op Facebook heeft FaceApp bijna een half miljoen volgers.

Er is ook kritiek: in de privacyovereenkomst van de app staat weliswaar dat je informatie niet met derden wordt gedeeld, maar daaraan wordt sterk getwijfeld. Privacybedrijf Privacy Zeker stelt dat de app niet voldoet niet aan de geldende privacywetgeving. Ze geven geen inzage in de rechten die je hebt als gebruiker. Weer anderen beweren dat FaceApp je gezicht in een database met duizenden andere gezichten stopt. Daar zouden de beelden alsnog worden verkocht aan bedrijven, maar daarvoor zijn geen aanwijzingen gevonden.

Oprichter Yaroslav Goncharov ontkent dat gegevens aan derden worden verkocht. De bewerkingen vinden plaats in de cloud, namelijk Amazon Web Services en Google Cloud. De gegevens komen niet in Rusland terecht.

FaceApp verdient hoofdzakelijk aan een Pro versie, waarbij maandelijks moet worden betaald voor toegang tot betaalde filters. Dat kost momenteel 3,99 dollar per maand. Een levenslange licentie kost 39,99 dollar. Het zou zomaar kunnen dat het verouderingsfilter uiteindelijk achter de betaalmuur verdwijnt.

Foto boven Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond