Deel dit artikel
-

Apple brengt iPhone-reclamedienst iAd naar Europa

Apple maakt deze week de eerste namen bekend van bedrijven die zijn dure reclamedienst iAd in Europa gaan gebruiken.

Ergens in de komende dagen laat Apple de namen vallen van de adverteerders die meer dan een miljoen euro neerleggen om iAd te gebruiken. Deze reclamedienst stopt gelikte reclames, gemaakt in HTML5, in applicaties. iAd zijn meer dan kale banners, want hebben meer het uiterlijk van interactieve mini sites.

De namen van de Europese adverteerders worden wel bekend, hun campagnes laten nog even op zich wachten. Dat weet de Financial Times te melden op basis van bronnen in de mediawereld. Er zullen twee of drie campagnes actief zijn in december, maar de meeste andere zijn pas in 2011 zichtbaar.

De Engelse krant zegt dat Apple de Europese lancering van iAd in de afgelopen weken tot twee keer heeft moeten uitstellen. De geïnteresseerde adverteerders wilden namelijk niet de hoofdprijs van ruim 1 miljoen euro betalen om actief te worden op iAd. Vermoedelijk heeft Apple water bij de wijn gedaan, want zijn marktpositie en dus onderhandelingspositie is niet sterk. Het bedrijf is nog maar zeer kort actief op de reclamemarkt.

Tot de eerste adverteerders die in Amerika toezegden behoren Unilever en Nissan. Ook Adidas zegde in eerste instantie toe. Het sportbedrijf was echter niet gediend van Apples intensieve bemoeienis met het creatieve proces rondom iAd. Immers, het is niet de adverteerder die iAds uiteindelijk maakt maar Apple.

In Amerika kunnen ondertussen ook kleinere adverteerders iAds maken. In Europa zijn het in eerste instantie alleen degenen met diepe zakken.

Eerste demonstratie van Apple iAd:

Vorige week werd bekend dat iAd ook in Japan beschikbaar komt. Daarvoor werkt Apple samen met reclamebureau Dentsu.

Apples reclamedienst richt zich enkel op iPhones. Tot voor kort werden die per land exclusief via één mobiele aanbieder verkocht. Die exclusiviteit vervalt nu, waardoor het toestel breder verkrijgbaar wordt.

 

Momenteel is Google de grootste marktpartij met mobiele reclame. Het bedrijf verwacht dat het via smartphones in 2010 voor 1 mijard dollar aan omzet genereert.Bij Apple ligt dat bedrag ergens rond de tientallen miljoenen dollars. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond