Deel dit artikel
-

Apple en Google bieden spellen niet langer als ‘gratis’ aan

Door aanpassingen in de app-stores van Apple en Google is het risico afgenomen dat kinderen bij het spelen van games ongewenste betalingen doen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die samen met andere Europese toezichthouders en de Europese Commissie actie heeft ondernomen.

Online games bevatten nog steeds verleidingen om iets te kopen. Vooral kinderen zijn daar gevoelig voor. Maar ouders kunnen nu vooraf bewust hun betaalinstellingen zo kiezen dat zij aankopen in apps blokkeren of dat voor elke aankoop een wachtwoord nodig is.

Allereerst bieden Apple en Google de games die zij als apps in hun app-stores verkopen niet langer als ‘gratis’ aan. Voordat kinderen en hun ouders een app kopen, kunnen zij nu zien of in deze app aankopen mogelijk zijn.

Ook wordt de gebruiker nu expliciet gevraagd welke betaalinstelling hij wenst. Hij kan een wachtwoord bij elke aankoop invoeren of eens per 15 minuten. Dit laatste was voorheen de standaardinstelling, hetgeen een risico op ongewenste betalingen inhield.

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Denemarken hebben gecontroleerd of eerder gemaakte afspraken zijn nagekomen. Dat is dus grotendeels het geval. Wel blijkt het nog steeds moeilijk om contact op te nemen met de app-bouwer of met Google of Apple om vragen te stellen of problemen te melden over de game. Consumenten moeten hun contactgegevens makkelijker kunnen vinden. Dit zal op Europees niveau nog worden aangekaart bij de partijen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond