Deel dit artikel
-

Apple, waar is iBeacon gebleven?

Honderden sessies staan deze week gepland op het ontwikkelaarscongres van Apple, en geen enkele gaat over de veelbelovende technologie die Apple in 2013 introduceerde: iBeacon. Stierf Apples bakentechnologie soms een stille dood?

iBeacons leken na de introductie door Apple dé belofte voor retail te worden. Het systeem van Apple kon een gebruiker begroeten als hij met zijn smartphone een winkel binnenliep, of hem door de winkel begeleiden met een gepersonaliseerde lay-out of productinformatie. Menige marketeer had de mond vol over locatiegebaseerde diensten.

Eerdere marketingtoepassingen met Bluetooth en GPS werkten niet goed, maar met het op Bluetooth Low Energy (BLE) gebaseerde Apple protocol kon je overal slimme bakens plaatsen en zo een volledige interactieve klantenreis realiseren.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: iBeacon leeft gelukkig nog. Vliegveld Gatwick maakte vorige maand nog bekend dat het 2000 bakens heeft geïnstalleerd voor indoor navigatie. De technologie zal onder meer worden gebruikt voor augmented reality-toepassingen, waarbij passagiers hun weg met een app kunnen vinden.

Maar in 2015 was al duidelijk dat verwachte groei onder retailers uitbleef. Slechts 14 procent van de Amerikaanse retailers gaf aan dat ze er mee aan de slag wilden gaan. Een flinke afname in vergelijking met de 24 procent een jaar eerder. Het grote warenhuis Macy’s had in 2013 nog grootste plannen, maar die zijn niet doorgegaan.

De reden? Apple heeft zich niet echt sterk voor iBeacon gemaakt. Het was niet meer dan een voetnoot tijdens WWDC 2013 en zelfs dat is het niet meer. De ontwikkeling en technische ondersteuning zijn volgens Fool.com stopgezet.

Zelf heeft Apple ook nooit hardware geleverd. Het protocol werd gewoon vrijgegeven en anderen moesten maar zien wat ze er mee wilden doen. Aan de zwakke beveiliging werd nauwelijks iets verbeterd.

Ook concurrent Google, dat zijn eigen Eddystone protocol lanceerde in 2015, lijkt alweer uitgekeken op bakentechnologie. En dat is overal het beeld: bij winkelketen Target loopt nog altijd een proef, maar een vervolg is niet in zicht. Condé Nast, Disney, Hudson’s Bay Company en het festival SXSW, ze hebben allemaal even aan de technologie geroken, maar het heeft geen grote prioriteit meer.

Een van de problemen is dat gebruikers Bluetooth uitzetten om de batterij van hun smartphone te sparen. Daarnaast gebruiken maar weinig mensen smartphones om artikelen in winkels te vinden.

Wellicht dat een combinatie van navigatie en augmented reality iBeacon een nieuwe stimulans kan geven. Want nu is er voor consumenten nauwelijks een aanleiding om er echt gebruik van te maken.

Deel dit bericht

9 Reacties

Guus - PjhaseFour

“Want nu is er voor consumenten nauwelijks een aanleiding om er echt gebruik van te maken.”. Dat is de reden dat ibeacon geen succes is geworden. Concept was ideaal voor de marketeer, maar over de consument was te weinig nagedacht. Dat was nieuw voor Apple.
Jaren terug moest bluetooth uit om energie te sparen. Bij Bkluetooth Low energy speelt dat maar heel beperkt. Dus gaandeweg zal de consument dit steeds meer aan laten staan, juist ook voor andere toepassingen dan ibeacons.
Context aware toepassingen hebben een grote toekomst, en nee, niet om een aanbieding gepushed te krijgen, maar wel voor steeds meer andere ook B2B toepassingen, en (i)beacons spelen daar een steeds grotere rol in.

Jeroen

Grootste probleem is toch wel dat een smartphone gebruiker een App moet hebben van de betreffende winkel om eventuele berichten te kunnen ontvangen (mits goedgekeurd door de gebruiker). Gaat voor de meeste winkels natuurlijk niet gebeuren. Want ja, hoeveel Apps van winkels heb jij op je smartphone? Ik exact geen één.
De enige die mogelijk wat toe zou voegen is die van Albert Heijn. Boodschappenlijst meteen op volgorde van de winkelroute en je vergeet nooit je bonuskaart voor zelf scannen.

mark

De Ibeacons zijn inderdaad niet zo’n succes, maar dit komt meer omdat ze proprietary voor Apple zijn, dan dat ze niet populair zouden zijn. De Ibeacon werkt alleen op een Iphone, terwijl andere beacons op alle telefoons werken.
En ja, voor de marketing toepassing is het een tegenvaller, maar voor vele andere toepassingen is het een succes. Michelin installeert tegenwoordig beacons in al haar vrachtwagen banden, om zo het gebruik in de gaten te houden. Phillips heeft een Beacon pleister ontwikkeld, waarmee patienten gemonitord kunnen worden. KLM heeft een Beacon ontwikkeld waarmee je koffer is te tracen. In Engeland worden Beacons toegevoegd aan alle dozen met Zalm erin, die continue de temperatuur in de gaten houden en dus voorspellingen over de kwaliteit van de vis mogelijk maken zonder een vinger uit te steken.
De beacon technologie is een groot succes, alleen Apple heeft het verkeerd aangepakt.

Jan Jaap - 2CODE4

@mark: het klopt niet wat je zegt: een ibeacon is niet proprietary voor apple. Die kun je op Android net zo goed uitlezen als op iOS.

Guus - PhaseFour

@mark: Mee eens dat Apple het verkeerd aangepakt heeft. Belangrijke sta in de weg is de door Apple opgeworpen set met ibeacon gerelateerde Bluetooth beperkingen voor developers. Op Android heb je die niet, hetgeen zelfs leidt tot Android only toepassingen. Voor consumenten apps werkt dat in de regel natuurlijk niet. Voor B2B vaak wel.

Glen Janssen - Shoppiness

Beacons in het algemeen werken alleen bij een groot platform waardoor men maar 1 app hoeft te downloaden en bedrijven van alle beperkingen af zijn. Daarnaast is er nu nog te weinig draagvlak bij de consument omdat het niet persoonlijk genoeg is en dus niet aantrekkelijk om zich er in te verdiepen.
Voor de retail kunnen beacons de online wereld van de consument vertalen naar de winkelvloer ( sparen, betalen), en daar liggen nog heel veel kansen maar dan wel in 1 platform.

Wij draaien een proef met 20 winkels gekoppeld in 1 platform met beacons waarbij de online vertaling plaatsvind en dan zie je dat er interesse is vanuit de consument, want het is een persoonlijke content en dat maakt het waardevol. Nu is het vooral maar zenden en daar red je het niet mee en dat ziet Apple ook.

Remco Bron - inBeacon

Jammer dat in dit artikel niet wordt genoemd dat beacon technologie voor de tweede jaar op rij winnaar is van een Dutch Interactive Award en genomineerd is voor een AMMA award.

De cases die worden aangehaald zijn vooral de ‘1.0’ cases van beacon technologie. Beacon technologie wordt momenteel vooral gebruikt voor data analytics en retargeting cases voor publishers en retailers. Dit soort trajecten rollen wij momenteel op grote schaal uit in Nederland, België en Zweden. Hierbij worden beacons succesvol ingezet om beter inzicht te krijgen in offline gedrag en (mobiele) campagnes relevanter en effectiever te maken. Daarmee zijn beacons toch echt de beloofde koppeling tussen online en offline!

Robbie

@RemcoBron

Hi Remco,

Dan wordt het volgens mij hoog tijd om eens wat aan jullie PR te doen 😉

Pieter Wahlen - WhyBeacon

Relevantie bieden is de grootste uitdaging vooralsnog. Het bereik van de toepassingen gaat ook vanzelf groeien wanneer nieuwe iPhone’s geen poortje voor headsets meer hebben en Bluetooth om die reden aanstaat. Met BLE heb je overigens weinig reden om Bluetooth uit te zetten. It ain’t over yet, het onderwerp verdient inderdaad meer aandacht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond