Appontwikkelaars grijpen steeds vaker naar tv-reclame

Ontwikkelaars maken steeds vaker gebruik van tv-reclame om hun mobiele apps te promoten. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau Quaid Media, dat niet minder dan 12.000 televisiereclames voor apps in elf verschillende landen telde.

Het aantal is ten opzichte van heel 2014 nu al vertienvoudigd, terwijl het jaar nog lang niet voorbij is.

Quaid Media ziet een aantal oorzaken voor deze verschuiving. Zoals de sterk gestegen marketingkosten. Apps zijn moeilijk vindbaar in de appwinkels, zeker als ze nog niet in de Top 20 staan. Er moet dan erg veel geld worden uitgegeven aan online reclame om gebruikers zover te krijgen dat ze de app installeren. Met televisie kan een groot publiek worden bereikt.

Een aantal tv-campagnes voor apps is verder bijzonder succesvol geweest, zoals The Super Bowl reclame voor Supercells Clash of Clans (met Liam Neeson), wat anderen ertoe heeft aangezet om het ook maar te proberen. Candy Crush-maker King gebruikte bijvoorbeeld K-Pop ster Jay Park om zijn app te promoten. Het inhuren van acteurs en popsterren is uiteraard niet de norm, en alleen weggelegd door uitgevers met dikke beurzen.

In het algemeen werkt televisie zeer goed voor merkbekendheid. Daarnaast zijn steeds betere analysetools beschikbaar, waardoor men de effectiviteit van de campagnes beter kan meten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug