ATPCO neemt Routehappy over

ATPCO, het bedrijf dat ervoor zorgt dat tarieven van vluchten en de bijbehorende voorwaarden worden geladen in de reserveringssystemen, heeft Routehappy overgenomen. Routehappy is een platform dat inzichtelijk maakt welke extra’s airlines bieden en rekenen. Het wordt onder andere gebruikt door Travix.

ATPCO en Routehappy werken sinds april vorig jaar al samen. De toegevoegde waarde zit hem voor ATPCO in de rijke content die Routehappy ontsluit. Ofschoon het gros van de ticketboekingen nog altijd via een Global Distribution System (GDS) loopt en die informatie dus door ATPCO is geleverd (naar eigen zeggen 87 procent van de wereldwijde ticketverkopen), bewegen steeds meer airlines richting direct connect omdat ze de GDS’en te duur vinden en omdat de systemen geen ‘rijke’ shoppingbeleving bieden (al zijn ze hard bezig om daar verandering in te brengen). Daar komt bij dat geen enkele luchtvaartmaatschappij nog all-in ticketprijzen hanteert waardoor het lastig is voor de consument om een goede vergelijking te maken. Routehappy is in dat gat gesprongen en met de overname erkent ATPCO dat dat de weg voorwaarts is. “Het samenbrengen van de ongeëvenaarde rijke content van Routehappy met de breedte van ATPCO’s tarievendata betekent dat luchtvaartmaatschappijen gemakkelijker de look & feel van hun aanbod kunnen bepalen in alle saleskanalen,” aldus het bedrijf bij de aankondiging.

Routehappy is een Amerikaans bedrijf dat in 2011 werd opgericht en meer dan 65 klanten heeft in de reisbranche wereldwijd, waaronder zoals gezegd Travix, maar ook Google, Expedia, Sabre en United Airlines. Om beter inzichtelijk te maken wat een passagier koopt, onderscheidt Routehappy vier contentcategorieën: Scores (beoordelingen van passagiers), Amenities (de faciliteiten en diensten die de airline biedt), Universal Product Attributes (de manier waarop het product wordt getoond) en Universal Ticket Attributes (het weergeven van de voorwaarden, extra’s en eventuele kosten daarvan). Deze informatie is op te roepen via API’s. Gezien de dominantie van ATPCO ligt het voor de hand te veronderstellen dat dit de standaard wordt in de luchtvaart voor het weergeven van rijke content.

Voor ATPCO is het de eerste acquisitie in het 53-jarig bestaan. Het is niet bekendgemaakt hoeveel ATPCO heeft neergeteld voor Routehappy.

Universal Ticket Attributes

Universal Product Attributes

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug