Deel dit artikel
-

Audioreclame nieuwe optie in DoubleClick

Adverteerders krijgen nieuwe bestemmingen en formats in DoubleClick Bid Manager: audio. Via de handelsplaats van Google kunnen ze nu ook gesproken ‘radiospots’ verspreiden naar kanalen als Google Play Music, Spotify, SoundCloud en TuneIn.

Googles aankondiging kan worden gezien als het begin van de opkomst van programmatic advertising voor radioadverteerders. Ook biedt het voor search- en displayadverteerders de mogelijkheid een ander type mediaconsument te adresseren met gepersonaliseerde reclame.

Het kan nog jaren duren voordat programmatic audio een gangbaar onderdeel van de mediamix is. Google deed er met DoubleClick ook tien jaar over. DoubleClick werd gekocht in 2007 en Bid Manager werd in 2012 geïntroduceerd. De grote uitgevers in Nederland verkochten in 2017 zestig procent van hun display inventory via programmatic trading.

Recente IAB-cijfers laten zien dat digitale audioreclame in Nederland met 25 procent steeg in 2017 en dat het goed is voor twee procent van alle radioreclames.

Google gaat ervan uit dat in 2018 meer dan een miljard mensen naar streamingmuziekdiensten zullen luisteren.

Foto: Melinda Seckington (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond