Deel dit artikel
-

Auto.nl begint online verkoop nieuwe auto’s

“Dit is een wereldprimeur. We zijn de eerste die via het web nieuwe auto’s gaan verkopen”. Marque Joosten speelt al jaren met de gedachte en heeft de fabrikanten en importeurs nu zo ver dat ze mee willen werken aan Nederlands eerste online multi brand dealer.

“Je gaat naar Auto.nl, stelt daar je auto helemaal naar wens samen, klikt op Reserveer en klaar. Het is net als Bol.com, maar dan voor auto’s”. Nadat de online klant zijn auto heeft besteld, dient hij nog een aanbetaling te verrichten van 250 euro en de auto is van hem. “Je betaalt via Ideal en een paar weken later kan je de auto bij ons langs de A2 in Breukelen komen ophalen”.

Anders dan gebruikelijk verkoopt Auto.nl geen offertes, maar daadwerkelijk voertuigen.

Zo eenvoudig als de opzet van de dealer klinkt, zoveel tijd en geduld heeft Joosten in Auto.nl moeten steken. Sinds hij in november 2007 begon met occasionsite Zomoto speelt hij al met de gedachte om nieuwe auto’s via het web te verkopen. De auto-industrie was daar echter niet voor te porren tot de economische crisis. In september 2009 zette hij de eerste stap. Toen begon Auto.nl met de verkoop van ex-lease auto’s. Vandaag begint de directe verkoop van nieuwe auto’s.

Garantie voor laagste prijs

“Door de economische crisis is de autobranche, laat ik zeggen, wat vloeibaarder geworden”. Iedere euro die de autobedrijven kunnen verdienen is er een. Het begint van secundair belang te worden via welk kanaal die euro binnenkomt, offline of online. “Ik kan nu auto’s kopen bij dealers en importeurs, vaak tegen goede condities”.

“Er worden in Nederland zo’n 500.000 nieuwe auto’s verkocht per jaar, waarvan de helft op de particuliere markt. Het merendeel daarvan betreft de 20 meest populaire modellen. Die gaan we nu ook verkopen. De gemiddelde verkoopprijs ligt rond de 12.000. We bieden onze klanten de garantie dat ze de laagste prijs betalen, in vergelijking met geadverteerde nieuwwaardes elders in het land”.

Het lastigst bleek dat ieder merk en iedere auto talloze variabelen heeft. Daarbij gaat het niet enkel over de levertijd, maar ook zaken als soorten velgen, bekleding, kleur en opties en afwerking. “We zijn er toch in geslaagd een uniforme configurator samen te stellen. Daarbij maken we gebruik van data van het Engelse bedrijf Jato”.

Uitgroeien tot grootste dealer

Joosten hoopt in de komende twaalf maanden tussen de 250 en 300 nieuwe auto’s te verkopen van onder meer Toyota, Citroën en Opel. Op middellange termijn moet de winkel met een jaarlijkse afzet van duizenden voertuigen tot een van de grootste dealers van Nederland uitgroeien.

Auto.nl is lid van de Bovag en wil zich in de loop van het jaar aansluiten bij Thuiswinkel.org. Op nieuw verkochte auto’s zit de reguliere fabrieksgarantie. “Aan inruilen doen we niet, onderhoud ook niet. We gaan kopers wel om toestemming vragen om hun gegevens door te sturen naar autobedrijven in hun buurt zodat ze daar terecht kunnen voor onderhoud. Die doorverwijzing naar autobedrijven is gratis”.

De doelgroep van de site omschrijft de ondernemer met “particulieren tussen de 30 en 50 jaar met de nadruk op vrouwen. Zij hebben al vaker online gekocht en willen meer transparantie in de markt. We weten dat een groot deel van deze groep ontevreden is over het koopproces van een auto”.

Zin in AdWords

Marketing voor Auto.nl vindt plaats via het eigen sitenetwerk van Motomedia en derde sites. Onder Motomedia vallen onder meer de titels Routenet, Autoblog en Zomoto. Via dat netwerk bereikt de uitgever 4 miljoen unieke bezoekers. “Met het adres Auto.nl scoren in Google sowieso al goed vanwege de naam. Maar in de komende weken gaan we op het netwerk van Sanoma een campagne draaien met retargeting-technieken”. De adverteerder achtervolgt zijn potentiële klanten als het ware.

“Binnen een paar maanden gaan we ook AdWords-campagnes doen. Het leuke is dat wij een duidelijk conversiedoel hebben, dus kunnen vrij goed scoren met die campagnes. Andere sites, die enkel auto-offertes aan de man brengen, hebben niet zo’n duidelijke maatstaf”.

Autokopers kunnen na hun bestelling op Mijn.auto.nl de uitvoering daarvan stap voor stap volgen. “Dat wordt helemaal aangestuurd vanuit Zendesk. We werken helemaal cloud based”.

Deel dit bericht

26 Reacties

Jeroen

Dat ziet er mooi en overzichtelijk uit. Complimenten! Er bestaat natuurlijk al wel langer een dergelijk concept: http://www.nieuweautokopen.nl. Iets anders van opzet en inderdaad met offerte. Maar hier kun je dan ook wel je huidige auto inruilen. De 'laagste prijsgarantie' is overigens (of ik moet wat missen, dan hoor ik het graag) wel een wassen neus. In de voorwaarden worden 'actieprijzen' van dealers uitgesloten…

Tim de Vrind

Eindelijk!! Wel wat nog wat vreemde zaken..  Ik probeer een Twingo te configureren op http://www.auto.nl/renault/twingo/ en als ik gekozen heb voor de RS Gordini, wordt er een video van een Fiesta geladen. Misschien commercieel interessant, maar denk dat de beleving, transparantie voor de koper/kijker nu voorrang moet hebben… "Vreemde" dingen op de site zoveel mogelijk uitsluiten. Toen dan dus bv. een video van de auto/model van je keuze, maar nog beter.. helemaal niet doen in deze fase. Ik ben nog types aan het selecteren en wil zien welke specs er veranderen. Als ik dat achter de rug heb kan ik wellicht een videao gana kijken. Geef dus gewoon bij de specs per type een linkje naar een betreffende video.

Stampei

Wat word bedoeld met ' Het leuke is dat wij een duidelijk conversiedoel hebben, dus kunnen vrij goed scoren met die campagnes. Andere sites, die enkel auto-offertes aan de man brengen, hebben niet zo?n duidelijke maatstaf?. >> een offerte-aanvraag is toch ook een duidelijk conversiedoel?

M Roelofs

"I have a dream". Briljant & congrats

John

En dan is het eindelijk zover. het gonst natuurlijk al een tijd in de wandelgangen, nu is auto.nl een feit. Marque gefeliciteerd met het lanceren van je platform. Ik heb wel een paar opmerkingen: of er sprake is van een wereldprimeur, dat vraag ik me een beetje af. Nieuweautokopen is al geruime tijd bezig en is inmiddels wel meer dan een offertegenerator. Ook hier kan je de auto kopen online. tevens las ik dat je betaald via i-deal. Nu vraag ik mij af of dat vooraf is? Of kan je ook op moment van leveren de auto betalen. In de thuiswinkel voorwaarden is namelijk helder vermeld dat je ook op moment van leveren moet kunnen betalen, 100% vooruit factureren is niet toegestaan. Er zullen voornamelijk top 20 modellen verkocht gaan, voorts worden een aantal merken genoemd. Alleen mis ik dan het grootste merk van Nederland, Volkswagen. Zijn er met deze importeur ook afspraken gemaakt? Zeer benieuwd of zij samen met Auto.nl in dit avontuur gestapt zijn. Desondanks, Marque veel succes met je nieuwe business.

John

Nog een aanvulling…. In de top 20 modellen mis ik dan ook nog de best verkochte auto van Nederland, de Volkswagen Golf.

Marc

@John, de Golf is inmiddels gepasseerd als best verkochte auto van NL. Inmiddels is dat de Polo geworden volgens het volgende lijstje > http://www.autozine.nl/enquete_verkoop.html  Waar nog grote kansen liggen is het koppelen van leasemaatschappijen aan auto.nl. Ik heb het idee dat wanneer iemand particulier een auto besteld van +- 15.000 euro, deze persoon iets anders in het bestelproces zit dan wanneer iemand een leaseauto voor dit bedrag besteld. Raakt de beurs toch wat minder direct. Nog een kritische noot over de site: ik vind de tab bouwen en bestellen verre van overzichtelijk. Wanneer ik bijvoorbeeld een Volkswagen Polo wil configureren en op bouwen en bestellen klik, krijg ik een enorme lijst van opties. Dit kan veel overzichtelijk in de vorm van bijvoorbeeld een wizard. Wel goed hier is dat je per optie direct kan zien hoeveel van de bestelprijs af gaat of erbij komt wanneer je de optie wel, dan wel niet selecteert. Al met al mooi initiatief en ik hoop dat dit een succes gaat worden! 

Michel

Gefeliciteerd Marque! Het is een klus geweest om je tussen de gevestigde orde in de automarkt te wurmen, maar nu is de tijd dan echt gekomen dat die branche fors wordt opgeschud. Succes!

Paul de Vries

Beste Marque, gefeliciteerd met Auto je website. Echter een primeur is het niet en al helemaal niet een wereldprimeur. Welke journalist dit klakkeloos opschrijft is een raadsel. Als ondernemer en eigenaar van http://www.nieuweautokopen.nl kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er bewust zaken worden weggelaten. Nieuweautokopen.nl verkoopt vanaf dag 1, nu 5 jaar geleden nieuwe auto's online, gewoon met een bestelknop. Dat je eerst een offerte moet aanvragen voordat je op bestellen kan druk is een faciliteit naar de klant toe die immers meerdere aanvragen naast elkaar kan vergelijken en kan kiezen tussen meer dan 1 miljoen verschillende combinaties. Nieuweautokopen.nl is aangesloten bij de Thuiswinkel.org wat niet lukt als je slechts leadgenerator bent! Dus Marque van harte met je website ziet er goed uit! Welkom in deze wereld, laten we maar een heleboel nieuwe auto's verkopen!

J de Wildt

"Echter een primeur is het niet en al helemaal niet een wereldprimeur. Welke journalist dit klakkeloos opschrijft is een raadsel. " Misschien off-topic, maar ik vind dat de betreffende journalist deze rake opmerking wel in zijn of haar zak kan steken! Het is natuurlijk de ziekte van de huidige journalistiek die zelf op onderzoek gaan teveel moeite vindt en er altijd wel mee weg komt. Dat wegkomen is jammer want op deze manier passeer en degradeer je derden op een onheuse manier. Ik vind een excuus aan dhr. de Vries hier zeer op z'n plaats en een vetgedrukte rectificatie evenzeer. de Wildt, Veldhoven 

Marque Joosten

Misschien ligt het aan mij – maar ik kan toch nergens een website vinden waar je direct een nieuwe auto kan kiezen/bouwen/bestellen en betalen.Ik heb grote bewondering voor Paul van nieuweautokopen (en dat weet ie) – maar ik zie daar toch echt dat ik daar alleen maar een offerte kan aanmaken…(en hoe zie ik welke kleuren er zijn? wat de levertijd van de door mij gekozen configuratie heeft en of de prijs idd de prijs is?) Als ik bij BOL een boek koop – vraag ik toch ook niet eerst een offerte aan? Vergelijk de websites eens zou ik zeggen – bouw en bestel eens een auto… Ik denk dat er ruimte is in de markt voor enerzijds mensen die precies weten wat ze willen en daarvoor een scherpe offerte online willen ontvangen en anderzins mensen die in een webwinkel online het gehele proces willen doorlopen.

Eylard Wurpel

Hi Marque, gefeliciteerd en well done! Ga straks even kijken 🙂

Jay de Groot

Gefeliciteerd Marque en veel succes de komende tijd.

Kiliaan

Marque, Gefeliciteerd met de grote stap die je gemaakt hebt. @Aantal reageerders: wel een boel gezeur hierboven. Eindelijk worden er in deze traditionele autowereld stappen gemaakt gaan we zeuren over het feit dat de configuratie van een Twingo(!!) niet lukt.

Koos Koets

Gefeliciteerd!  2 vragen:-Was het in verleden niet verboden om online auto's te verkopen? Er staat me zoiets bij, maar ben het vergeten.-Hoe zit het met de wet kopen op afstand, voldoen jullie hier aan?

Ivo

Site ligt nu al offline wegens onderhoud?? Vind ik vreemd voor een website die op zoek is naar free publicity en dan direct al offline is. In mijn ogen niet echt een sterke indruk die ik krijg.  Vind ik jammer want ik denk ook dat het idee briljant is, maar wel iets te vroeg voor Nederlandse begrippen. Succes en hopelijk kan ik de ware auto.nl spoedig eens bezoeken. 

Roy

Mooi initiatief, maar je kan niets inruilen. Bij een dealer krijg je gemiddeld 7 procent zonder inruil. Ben benieuwf hoeveel korting ik krijg bij auto.nl

JJ

Dus we gaan straks allemaal een proefrit maken bij de dealer en dan kopen bij auto.nl ivm het voordeel. Daar stoppen straks de importeurs erg snel mee, die hebben daar geen behoefte aan. Geloof niet echt in dit initiatief. Werkt denk ik alleen voor grootinkopers (???) danwel leasemij-en.

Marque Joosten

Iedereen dank voor de felicitaties :-) @Koos – het was volgens mij niet verboden om online te verkopen – wel is het zo dat autofabrikanten / importeurs / dealers elkaar flink in de houdgreep hebben en houden.. Wet kopen op afstand: omdat bij ons de klanten de auto zelf bouwen en deze dus op maat wordt gemaakt geldt deze wet dus volgens ons niet. Wij hanteren de BOVAG voorwaarden mochten mensen hun auto willen annuleren. @Ivo We hadden iets te veel bezoekers. Het lag niet zo zeer aan dat feit sec maar dat er tienduizenden configuraties gebouwd werden. Inmiddels maar weer wat servers bijgeplaatst. @JJ Ik denk dat we steeds meer experience centers te zien krijgen (er zijn nu al veel merken die dat hebben) waar de consument uitgebreid de auto in de configuratie die hij wil kan zien & rijden. Ik denk dat dat ook een taak van de fabrikant en importeur is. We zijn -samen met nieuweautokopen.nl- bezig om te kijken hoe Internet een rol kan spelen in de verkoop van nieuwe auto's. Niet alles is even duidelijk – maar mijn ervaring is dat Internet business met name learning by doing is. Ik hoop dus nog veel te leren de komende jaren…

John

@ Marque ik ben ook van mening dat experience centers de rol gaan krijgen om de toekomstige koper de mogelijkheid te bieden de gewenste auto in elke configuratie kan zien, ruiken voelen en uiteraard testen! Probleem is dan wel weer maar dat is hele andere discussie dat de rol van de dealer zal moeten veranderen. Want nu vinden bovengenoemde trajecten daar plaats. Ik ben van mening dat jij en Paul bezig zijn de groep mensen te bereiken die groter en groter gaat worden! Namelijk die groep mensen die geen zin hebben meer in het onderhandelen in de showroom en achteraf gevoel hebben geen goede deal behaald te hebben, de groep mensen die naast prijs voor een gemaksconcept wil gaan. En wellicht bereid is meer hiervoor te betalen zelfs! ik was wat kritisch gisteren maar ik juich je nieuwe platform van harte toe!

JJ

@Marque: Experience centers zijn helemaal een oplossing idd! Goed bedacht en zorgt voor gevoel bij de auto.Maar prangende vraag bij velen: what about inruil? Of is het idd de leaserijder die zoekt of degene zonder auto en is dat de doelgroep?

Pro-staat

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een doodlopende straat zal blijken te zijn. Het begrip experience centres en automals zijn zaken die tot nu toe door de merken zelf werden afgehouden. Ik denk dat ik representatief ben als ik zeg dat je auto's moet kunnen voelen, bovendien ruilen de meeste autokopers hun oude in. Een auto aanschaffen is en blijft een groot sentiment. Ik kijk nog even terug naar initiatieven zoals autobytel, niet hhelemaal vergelijkbaar maar ook de tijd ver voor, deze werd ingehaald door dealers en autobedrijven die graag voortschrijden in de voetsporen van de entrepeneurs van deze wereld voor hun. Het mechanisme veranderd, de onderdelen nauwelijks.

Jeroen van der Schenk

Als de huidige situatie uitgangspunt is voor vernieuwing komen we niet echt een stap verder. Hoezo dealers, hoezo importeurs? Welke waarde voegen die, naast het de mogelijkheid bieden om de auto te 'ruiken en proeven', nu eigenlijk nog toe? Misschien ligt de oplossing er juist wel in om eindelijk (!) eens wat schakels uit de waardeKETEN te snijden. Ervoor te zorgen dat de stakeholders in een waardeNETWERK gaan samen werken. Co-creeeren. Dat we het aanbod eindelijk eens gaan afstemmen op de vraag. Daarmee voorkomen we een autoproductie van 6 miljoen auto's terwijl er maar markt is voor 4 miljoen. En blijven we bespaard van (sorry als ik iemand beledig) gedrochten als Fiat Multipla. Het is Lego toch ook gelukt?  Het is wachten op een automerk dat zijn auto's alleen nog maar via internet verkoopt. Zijn berijders tot fans maakt en hen stimuleert anderen te inspireren en tot aanschaf over te laten gaan.  Stel dat je online een nieuwe auto koopt en je jezelf aan kan melden als 'proefrit-auto'. En dat je voor elke proefrit die je faciliteert, en die resulteert in de online aankoop van een nieuwe auto, 1/30 deel van een nieuwe auto krijgt? Dan hebben we ook de dealers en importeurs niet meer nodig. Kan het hele verkoopapparaat er tussenuit. Kan allemaal via internet gefaciliteerd worden. De software ligt er ook al min of meer (zie http://www.relayrides.com ). We vertrouwden de buurman toch al meer dan de autoverkopen, nietwaar? . Why not? Kunnen we auto's tot 40% goedkoper op de markt zetten. Saab was een mooie kans geweest ( http://bit.ly/hyqklG ) om dit eens uit te proberen. Maar helaas… Onmogelijk? Niet realistisch? Denk het niet. Technologisch in elk geval geen echte uitdagingen. De vraag is vooral of autofabrikanten hier (op korte termijn) een rol in willen vervullen. Of ze hun importeurs en dealernetwerk willen laten vallen. Aan de andere kant; als zij het niet faciliteren is er vast een hele vriendelijke Chinese autofabrikant die dat wel wil ;-) Note 1: mijn opmerking over de 'laagste prijsgarantie' waarbij 'acties' van autodealers zijn uitgesloten blijft wel staan. Heb ik nog geen reactie op ontvangen dus neem aan dat dit inderdaad (zo zoveelste) wassen neus in de autobranche is? Note 2: mijn volgende auto koop ik ZEKER online. Al is het alleen al om een statement te maken 😉

Ben van Luttikhuizen

Auto.nl is helaas niet de enige…….. zie http://www.mijndomein.nl/auto => hier zijn er al 194 besteld en er rijden er nu al 50 rond in Nederland.

Rob

Mooi initiatief maar ik denk dat de importeurs uiteindelijk dit platform zullen vermijden. Ik kan me een beetje voorstellen hoe dealers reageren als ze zien dat de importeur zaken doet met auto.nl. Die dealers zullen 'not amused' zijn. Ik weet uit ervaring dat de importeur dan uiteindelijk eieren voor zn geld kiest en de zijde van de dealers kiest. Daar liggen namelijk zijn belangen en niet bij auto.nl.

John

@Pro-staat: ten aanzien van Autobytel was het probleem niet alleen gelegen in hetgeen jij schetst. Destijds had men ook te maken dat de consument nog niet het internet gebruikt zoals we nu kennen! @Jeroen: jouw verhaal.. daar ben ik het helemaal mee eens. de rol van importeur en dealer gaat veranderen in de toekomst! het is uiteindelijk toch de consument die gaat bepalen hoe hij/zij zijn product wil gaan aanschaffen en niet de aanbieders van het product. @Rob: nu is het nog zo dat de importeur kiest voor de dealer… maar als deze zelfde importeur deze strategie te lang wil koesteren dan gaat er vanzelf wat mis! uiteindelijk zal ook deze importeur door de consument van morgen en daarna 'gedwongen' worden zijn businessmodel te wijzigen. 5 Jaar geleden dachten vele in de automotive dat het nieuweautokopen niet zou gaan lukken om daadwerkelijk autos te verkopen! en zie de groei die zij doorgemaakt hebben! Ook Marque, toch echt iemand die weet wat er online kan ziet de mogelijkheden! Nee het is niet van vandaag op morgen dat de grote verandering komt, maar dat die er gaat komen dat is wel zeker wat mij betreft! Ook als ik dealers afzonderlijk sprak afgelopen tijden dan zien ook zij dat er wat gaat gebeuren, echter zijn zij nu vaak gebonden aan de opgelegde zaken vanuit importeur en fabrikant ook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond