Deel dit artikel
-

Banensite Glassdoor van start in Nederland

De Amerikaanse banen- en recensiesite voor werkgevers Glassdoor gaat vandaag live in Nederland. Dat is het vierde land in de Europese uitrol die nu gaande is.

Na Duitsland, Engeland en Frankrijk is Nederland vandaag het vierde EU-land waar Glassdoor van start gaat. “Dat is een logische keuze. Er zitten hier veel internationale hoofdkantoren van grote bedrijven en daarom hadden we al behoorlijk wat content in onze database over Nederland”, zegt Engelsman Joe Wiggins die de uitrol met de Nederlander Tico Andrea (foto) begeleidt.

In Amerika is het zeven jaar oude bedrijf inmiddels de nummer vier banensite en in Engeland, waar het veertien maanden actief is, is het ook goed op weg een grote speler te worden.

Anders dan gewone ‘banensites’ publiceert Glassdoor ook anonieme recensies van werknemers over bedrijven, informatie over het aanstellingsproces en informatie over salariëring bij verschillende functies. Voorbeeld als Philips en Booking.com laten zien dat beiden net boven het gemiddelde van 3,4 scoren.

Bedrijven kunnen gratis een profiel aanmaken. Enkel als ze hun profiel willen uitbreiden met zaken als foto’s, video’s, analytics en benchmarks dan moeten ze de portemonnee trekken.

De Nederlandse lancering omvat niet veel meer dan het live zetten van de .nl-site. Daarna moeten de spiders van de zoekmachines het werk gaan doen. Glassdoor heeft in termen van vindbaarheid (SEO) een voordeel ten opzichte van andere banensites omdat het unieke content biedt in de vorm van de recensies en salarisinformatie. Als de eerste golf van (organische) groei achter de rug is, worden kleinschalige online marketinginvesteringen gedaan om de zichtbaarheid te vergroten.

Om van meet af aan een redelijk vacatureaanbod te kunnen bieden, werkt het bedrijf samen met een aantal lokale banensites. Hun aanbod wordt op Glassdoor doorgezet in ruil voor een klikvergoeding.

De Nederlandse database bevat nu zo’n drieduizend bedrijven en elfduizend recensies en informatiemeldingen over financiële vergoeding en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Het Amerikaanse bedrijf kreeg afgelopen jaren 160 miljoen dollar groeigeld van verscheidene investeerders. In de laatste ronde, die zeventig miljoen dollar opleverde, stapte ook Google Ventures in.

Wiggins: “Bedrijven, kijk maar eens naar Three, gebruiken informatie uit ons systeem op hun eigen site omwille van employer branding”, marketing voor het bedrijf als werkgever.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond