Deel dit artikel
-

Banken en retailers met gelokaliseerde reclame

Grote Nederlandse banken, retailers en telecombedrijven kunnen sinds enkele weken met geo targeting-technieken reclames vertonen op basis van iemands exacte positie. Consumenten ontvangen aanbiedingen op hun mobiel op relevante locaties.

Wie langs een bank of winkel loopt en daar klant is, kan binnenkort een persoonlijke aanbiedingen krijgen om hem de winkel in te lokken. In Engeland gebeurt dat reeds sinds enkele weken bij dragers van de Nectar loyalty card. Wie bijvoorbeeld in de buurt van een Sainsbury loopt, én de Nectar-applicatie op zijn telefoon heeft aanstaan, krijgt op basis van zijn profielinformatie een aanbieding gepresenteerd.

Dit beeld komt exotisch over, maar in technische zin is deze praktijk in Nederland dichtbij. Nectar gebruikt voor de geo targeting-acties de technologie van het bedrijf Unica.

De targeting optie kwam onlangs beschikbaar voor alle klanten van Unica’s marketingsysteem NetInsight. In Nederland bedient het bedrijf 15 klanten, veelal grote ondernemingen als Wehkamp, ING, SNS en andere bedrijven uit de telecom- en retailindustrie. Marcel Holsheimer: “We spreken bij bedrijven veelal met de Chief Marketing Officers en leveren een centraal marketingsysteem dat alle losse systemen met elkaar koppelt”. Unica’s software destilleert uit alle kanalen van een bedrijf de wensen en intenties van klanten en biedt hen via die kanalen persoonlijke aanbiedingen.

“Online is het belangrijkste kanaal aan het worden voor bedrijven. Je moet dus over al die kanalen goed kunnen meten, klanten kunnen herkennen en profielen opbouwen. Wie op SNS.nl zoekt naar een credit card krijgt op volgende webpagina’s bijvoorbeeld een banner met reclame voor de credit card gepresenteerd. Je kunt ook denken aan de situatie waarbij iemand een paar weken geleden een spaarrekening heeft geopend maar daar nog geen geld op heeft gestort. Dan kun je hen een bericht sturen met de suggestie geld te storten”, klinkt de uitleg van intelligente digitale processen.

De strategie van Unica is nu gericht op online en mobiel. De geo targeting-optie is specifiek gericht op mobiel gedrag van consumenten.

Van affiliate marketing-netwerk Tradedoubler werd afgelopen week ook bekend dat het met geo targeting-diensten gaat beginnen. En Googles mobiele ontwikkelingsstrategie gaat ervan uit dat meer dan 50 procent van de mobiele zoekopdrachten vragen bevatten over iemands fysieke omgeving. Unica haakt met zijn nieuwe technologie in op deze trend.

Marcel Holsheimer, mondiaal verantwoordelijk voor Unica en zusterbedrijf Coremetrics, zegt over social media: “Bedrijven worstelen ermee. Ze weten dat het belangrijk is en dat aanbevelingen van andere consumenten het aankoopproces beïnvloeden”. Hoe ze met dat gegeven moeten omgaan, is vaak onduidelijk.

Hij vervolgt: “Er worden veel puntoplossingen neergezet voor mobiel en social media. De intelligentie zit aan de randen van het netwerk en niet in het hart van de marketingorganisatie. Marketingafdelingen investeren veel in die puntoplossingen, maar lopen na een tijdje tegen een muur op. De uitingen op mobiel en social media zijn niet consistent met andere kanalen. Consumenten krijgen in een fysieke winkel heel andere aanbiedingen dan aan de telefoon. Dat zien we vaak gebeuren ja”.
 
In augustus van dit jaar werd Unica overgenomen door IBM. Big Blue ziet het belang van Internet, IT en Telecom binnen de bestuurskamers van zijn klanten verschuiven van de CIO naar de CMO (Chief Marketing Officer). Om die reden nam IBM in diezelfde maand ook de web analytics-specialist Coremetrics over. “Dat is een validatie van de markt, een teken dat online een volwassen markt begint te worden”.

Deel dit bericht

1 Reactie

patty muller

"Narrow casting" noemden we dit concept zeker 10 jaar geleden al. Zolang bestaat het al als business intelligence concept. Veel van wat technologisch mogelijk is, wordt om de een of andere reden pas jaren later bekend en ontdekt bij de business. Tegelijkertijd zie je dat de business achter blijft bij het doordenken van de businessmogelijkheden en het bepalen van de meerwaarde voor de klant. Ook nu weer zie ik juist daar de bottleneck. Oftewel als variant op 'Was will das Weib'… : wat wil de klant. Hoe zorg je dat narrowcasting niet itching-casting wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond