Deel dit artikel
-

Belangrijke verschuivingen op Chinese smartphonemarkt

De vraag naar smartphones in China loopt sterk terug. De leveringen aan de handel daalden in het tweede kwartaal met 17 procent tot 74,9 miljoen eenheden, volgens kwartaalcijfers van Canalys. Meest opvallend: Huawei verliest in hoog tempo terrein.

De teruggang is toe de schrijven aan de hevige concurrentie tussen de diverse merken. Topmerken Vivo en Oppo proberen in het gat te springen dat Huawei heeft achtergelaten. Dit machtige merk is duidelijk minder populair geworden nu het geen Google diensten meer kan aanbieden en zijn smartphones voorziet van eigen systeemsoftware. Huawei viel voor het eerst in meer dan zeven jaar uit de top vijf in China.

Concurrenten hebben daarom hun productie verhoogd, waardoor er inmiddels voldoende voorraden zijn. Maar de vraag vanuit consumenten loopt ook terug. Die doen tegenwoordig langer met hun mobieltje. Ook hebben veel consumenten al een 5G toestel.

Anders dan in andere delen van de wereld komt Samsung niet in de Chinese Top 5 voor. De belangrijkste leveranciers zijn Vivo met 18,2 miljoen verscheepte eenheden (24 procent marktaandeel) en Oppo met 16 miljoen (21 procent).

Xiaomi verving Huawei als derde leverancier met
12,6 miljoen geleverde eenheden, waarbij het marktaandeel steeg van 15% naar 17% ten opzichte van het vorige kwartaal.

Apple, het enige buitenlandse merk, stond op de vierde plaats en verscheepte 7,8 miljoen eenheden. Het verzelfstandigde Honor (ooit dochter van Huawei) bereikte de top vijf met 6,9 miljoen eenheden.

Canalys ziet positieve signalen voor de tweede helft van 2021. Ten eerste is er een nieuw competitief landschap ontstaan. Het collectieve marktaandeel van de top vijf leveranciers is gedaald van 95 procent in het tweede kwartaal van 2020, toen Huawei domineerde, tot 82 procent in 2021. Diversiteit en concurrentie zullen de Chinese markt stimuleren.

Ten tweede zullen high-end Android-apparaten het volgende slagveld worden. De kwaliteit van een Huawei P-serie en Mate-serie is tot nu toe nog niet geëvenaard. De bestaande topmerken zouden op dit punt nog een inhaalslag kunnen maken.

De ontwikkelingen in China zijn ook van belang voor andere markten in de wereld. Chinese smartphonemerken krijgen steeds meer voet aan de grond. In Nederland zijn Oppo en Xiaomi ook actief.

De Belgische AIVD – Staatsveiligheid – waarschuwt intussen voor het risico op spionage. De Chinese bedrijven Xiaomi, Oppo en OnePlus zijn ook sterk in opmars in Belgie.

‘Naast de vermenging tussen die bedrijven en de Chinese overheid hebben ook al andere landen hun bezorgdheid geuit over Chinese telecombedrijven en de risico’s qua privacy en nationale veiligheid,’ vertelt Ingrid Van Daele, de woordvoerster van de Staatsveiligheid aan De Tijd.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef Bouwhuis - Intellicom BV

Zouden de Amerikanen niet meekijken? Waarom zou alleen China als supermacht dit doen. Wie gelooft dat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond