Belco zet ChatGPT in voor klantencontact

Het in Wolvega gevestigde klantenservice-software-bedrijf Belco gaat het AI-taalmodel ChatGPT inzetten om conversaties binnen hun digitale klantenserviceomgeving te vertalen naar andere talen.
Klantenservicemedewerkers krijgen regelmatig via verschillende (online) kanalen vragen binnen van klanten in een andere taal dan het Nederlands. Met de nieuwe koppeling van Belco met ChatGPT kunnen deze vragen snel vertaald worden naar het Nederlands. Ook antwoorden op vragen kunnen eenvoudig vertaald worden door het AI-taalmodel.
Voor een beperkt aantal klanten van Belco is de testversie van deze functie nu al beschikbaar, geeft eigenaar Edwin Kruis aan.
De mogelijkheden van ChatGPT stoppen niet bij het vertalen van teksten. In de toekomst kunnen antwoorden van klantenservicemedewerkers bijvoorbeeld automatisch herschreven worden in de gewenste ‘tone of voice’ van het bedrijf, kunnen conversaties worden samengevat en verwerkt worden tot een takenlijst en is het zelfs mogelijk om aan de hand van data van de klantenservice verbanden te leggen of informatie samen te brengen.
De snelle ontwikkelingen op het gebied van ChatGPT roepen de vraag op of ‘AI-robots’ het werk van klantenservicemedewerkers in de toekomst kunnen vervangen. Edwin Kruis denkt niet dat dit het geval zal zijn. ‘Een goede klantenservice blijft ‘mensenwerk’. De ‘bots’ gaan ons werk niet overnemen, maar ze kunnen een klantenservice wel kwalitatief beter en nog klantvriendelijker maken.’
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond