Deel dit artikel
-

Bestedingen digitale radioreclame: +95% in 2018

Adverteerders gaven in 2018 95 procent meer reclamegeld uit aan reclame op digitale radio. In het eerste kwartaal van 2019 bedroeg de stijging 33 procent.

Hoeveel dat in absolute aantallen is, wil Liedewij Hentenaar niet zeggen. Zij is de directeur het RAB, Radio Advies Bureau. Gisteren publiceerde haar organisatie behalve een nieuwe website ook de cijfers met daarin netto omzetrapportage va adverteerders op Nederlandse radio.

“Reclame op digitale radio, daaronder verstaan we naast internetradio ook DAB+, is enorm gegroeid. En voor heel 2019 verawchte ik een enorme stijging. Digitaal is voor de radio namelijk een zegen, omdat zenders er overál bereik mee hebben.” Ook een nieuwe zender als KINK dat helemaal geen FM-frequentie heeft of een zender als BNR dat juist niet al zijn producties ook op FM uitzendt. Het podcastnetwerk is louter via internet te nuttigen.

Hentenaar deelt ook bereikcijfers die laten zien dat 88 procent van Nederland in januari en februari met radio in contact kwam.

Het merendeel, 72 procent, luistert via FM of de kabel. De nieuwe, digitale distributiekanalen blijken daarnaast al niet meer zo nieuw. DAB+ wordt door 14,6 procent van het luisterpubliek gebruikt en 29,9 procent van de luisteraars hoort de radio ook via internet. In deze cijfers is het luistergedrag via kanalen als Spotify, YouTube en podcastnetwerken niet meegenomen.

De totale radioreclameomzet over het eerste kwartaal groeide met 8,2 procent tot 42,1 miljoen euro. Dat is het hoogste niveau sinds het eerste kwartaal van recordjaar 2008.

Foto: Luisella Planeta Leoni via Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond