Deel dit artikel
-

Bijna helft van speelgoed verkocht via internet

Een succesvolle eindspurt kan het jaar voor speelgoedwinkels misschien nog redden. De traditionele branche raakte in de eerste zeven maanden van het jaar wederom bijna een vijfde van de verkoopvolumes kwijt, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Steeds meer speelgoed wordt online verkocht, maar vaak buiten de branche. Dat blijkt uit de Stand van Retail van ABN dat vandaag is verschenen.

De afgelopen jaren droegen de maanden november en december voor gemiddeld meer dan 30 procent bij aan de totale jaaromzet van speelgoedwinkels vanwege de aanloop naar de feestdagen. Anders gezegd: in de laatste maanden draaien speelgoedwinkels het dubbele van de verkopen in een andere maand van het jaar.

In 2008 groeide de branche voor het laatst; daarna was elk jaar sprake van een daling. Tot en met 2017 verloor de branche meer dan 40 procent van de verkoopvolumes. Dit jaar is de omzet in Nederland met 13,6 procent gedaald. Voor ongeveer zes op de tien speelgoedwinkels geldt dat de omzet dit jaar in de eerste helft van het jaar daalde.

De verschuiving van een deel van de verkopen naar het online kanaal is de belangrijkste oorzaak van de daling. In de eerste helft van 2018 gaven consumenten samen 152 miljoen euro online uit aan speelgoed, een stijging van bijna 18 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee zijn de absolute online uitgaven bijna verdrievoudigd ten opzichte van vier jaar geleden.

Online uitgaven mist de sector voor een deel, omdat die ook deels buiten de branche terechtkomen.

Het is volgens ABN van belang voor speelgoedwinkels om ook online actief te zijn – in ieder geval voor het oriëntatieproces bij de consument. Een onderlinge samenwerking (zoals in de schoenenbranche via Topshoe gebeurt) zou hierbij een verbetering kunnen geven. Zonder schaal volop online verkopen, kan immers tot forse verliezen leiden.

Vanwege de sterke digitalisering van de branche is het volgens ABN belangrijk voor fysieke winkels om veel interactie te creëren met de consument. De winkel van Hamleys in Praag is hier een voorbeeld van. In de winkel is bijvoorbeeld een nepraket, glijbaan, draaimolen, vlindertuin en een grote racebaan te vinden. Er is in de winkel volop gelegenheid om de producten uit te proberen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond