Deel dit artikel
-

Blendle wil platform voor betaalde podcasts worden

Blendle vermoedt dat het Nederlands grootste betaalde podcaster is. Het wil zijn platform beschikbaar stellen zodat andere uitgevers ook geld kunnen verdienen.

“Rek op leestijd is er niet, op luistertijd nog wel”, vertelt commercieel directeur Willem Jan Lems (foto) tegen deze uitgave. En hij is niet de enige. Spotify investeert miljoenen in het optuigen van zijn podcasttak, net zoals Google en Apple. En het Nationaal Luisteronderzoek liet eind 2019 zien dat onze luistertijd nog steeds groeit .

In 2018 begon Blendle met het voorlezen van verhalen uit kranten en tijdschriften. Die podcasts, alleen beschikbaar voor abonnees, verschijnen drie keer per dag. In de ochtend worden vijf verhalen voorgelezen, ’s middags drie en ’s avonds één.

Afgelopen twee jaar werden in totaal achtduizend artikelen ingesproken en werden er 6,5 miljoen teruggeluisterd. De longtail is ook hier van toepassing, want omgerekend betekent dat dat pakweg tien procent van alle 85 miljoen gelezen verhalen in Blendle ook beluisterd is.

Uitgevers kunnen die vertellingen als Soundcloud-embed invoegen bij artikelen op hun eigen site. Weinigen doen dat, maar het wordt wel aangeboden. De Volkskrant sluit wel actief Blendle-verhalen in en genereerde daarmee 120.000 luistersessies op zijn site.

In de afgelopen kwartalen is het techbedrijf uit Utrecht gaan experimenteren met andere vertelvormen. Zo heeft het twee keer een eigen show geproduceerd, maar er verschijnen elke maand ook specials van bepaalde curatoren. Bijvoorbeeld: Maarten van Rossem en Barbara Barend droegen verhaalsuggesties aan en de jonge audiomakers van Blendle lazen ze voor.

Lems: “De podcasts zijn nu nog geclusterd rondom artikelselectie, maar we willen naar een situatie waarin we podcasts hosten die niet per se met onze artikelen zijn geproduceerd. Blendle is een abonneedienst, dus we gaan geen reclame bij die podcasts zetten. We delen onze abonneegelden met de podcasters.”

Om het bereik van Blendle Audio in die situatie te optimaliseren, als een soort uithangbord, zou die ‘nieuwe generatie’ podcasts ook op Apple, Google en Spotify kunnen verschijnen.

“De laatste weken openden ongeveer tienduizend gebruikers gemiddeld een of meerdere shows per week. Vijfendertig procent van de abonnees gebruikt Audio af en toe. Een paar maanden geleden was dat twintig procent. Er is een kleine groep gebruikers, ongeveer vijf procent, die Blendle alleen maar via audio tot zich neemt. De cijfers laten zien dat die ook langer lid blijven.”

In de komende maanden test Blendle wat het optimale design van de app is om het groeiende audio-aanbod goed naar voren te brengen.

Voor de power users komt er een knop om audio op hogere snelheden af te spelen.

Er zijn in Nederland minstens twee à drie miljoen mensen die maandelijks podcasts luisteren. De grootste lokale netwerken zijn BNR, NPO, Dag en Nacht Media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond