Deel dit artikel
-

Bundeskartellamt begint brancheonderzoek online reclame

De Duitse toezichthouder Bundeskartellamt houdt een marktconsultatie als onderdeel van een branchebreed onderzoek naar marktomstandigheden bij online reclame. Daarmee reageert het op klachten over de stevige marktposities van Facebook en Google.

Het Bundeskartellamt kondigde het onderzoek kort voor het weekend aan. De eerste stap is om gesprekken te gaan voeren met lokale marktpartijen en enquetes uit te sturen naar partijen in de online media- en reclamebranche. De toezichthouder benadrukt dat dit noch een eventueel vervolgonderzoek zich richt op specifieke marktpartijen. Namen worden niet genoemd, maar daarmee doelt het zonder twijfel op Facebook en Google.

Inhoudelijk gezien richt het onderzoek zich in de komende maanden op: “de effecten van huidige en toekomstige technische ontwikkelingen op de marktstructuur en de marktkansen voor de verschillende partijen. (…) Er wordt gekeken naar het meten van zichtbaarheid, het verzamelen van data en voorkomen van fraude maar ook concreet naar marketing en het inkopen van reclameruimte.”

“De toezichthouder kijkt ook of, zoals wordt beweerd, gesloten systemen bij een handjevol aanbieders daadwerkelijk bestaan en welke invloed dat partijen.”

Een streefdatum voor publicatie wordt niet genoemd. Zodra dat rapport er is, kan de overheidsdienst besluiten om met een tweede onderzoek verder de diepte in te gaan. Dan nog steeds met een sectoronderzoek.

Vorig jaar ging er tussen de vijf en negen miljard euro om in de Duitse digitale reclamemarkt.

Foto: Georgie Pauwels (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond