-

Het veranderende advertisinglandschap: 5 tips voor marketeers om grip te houden

AI staat overal op de agenda. ChatGPT is inmiddels bekend, Claude heb je getest en met Gemini experimenteer je af en toe. Automatisering van standaardprocessen lijkt onvermijdelijk, maar in de praktijk blijft de agenda vol: rapportages die af moeten, budgetten die geoptimaliseerd moeten worden, klantafspraken en campagnes die aandacht vragen. Voor je het weet, is het vrijdagmiddag en vraag je je af waar de week gebleven is. Ondertussen lees je dat andere marketeers hun volledige marketing steeds meer op de automatische piloot laten draaien.

Voor marketeers is de uitdaging duidelijk: hoe hou je grip in een speelveld dat complexer én sneller verandert? Vijf tips om de regie te behouden.

1.Start met AI als assistent en breid daarna planmatig uit

Start met het structureel gebruik van AI als betrouwbare assistent, laat het helpen met versnellen van taken zoals: variaties in copy, creative optimalisaties en data analyses.

Voel je je hier comfortabel mee start dan met proces-mapping. Welke terugkerende taken slokken de meeste tijd op en kun je automatiseren. Breng dit in kaart en bepaal op basis van dit overzicht welke taken je eerst wil automatiseren.

Tip: begin met kleine automatiseringen, zo behoud je het overzicht en raak je vertrouwd met de mogelijkheden.

2. Word een T-shaped marketeer – maar dan écht

De marketeer die alleen nog in een ads-manager leeft, raakt achterop. AI zal juist veel van deze uitvoerende taken steeds vaker overnemen. Waarde ontstaat steeds vaker buiten de advertentieplatformen, in de koppeling met techniek, website en creatie. Denk hierbij concreet aan:

  • Je weet hoe een landingspagina moet converteren en kunt meedenken met CRO-specialisten
  • Je begrijpt hoe AI-workflows werken en kunt die (laten) implementeren
  • Je snapt het belang van goede dataverzameling (tracking) en kunt die implementeren.
  • Je kunt samenwerken met designers en brand marketeers om AI-output te vertalen naar iets dat past bij je merk

Zo word je minder een “one trick pony”, en meer een verbinder die advertising in het totale groeisysteem van een merk inzet.

3. Durf te experimenteren met eigen workflows

Veel merken vertrouwen volledig op platform-AI. Handig, maar ook risicovol: je levert regie in en weet niet altijd precies welke keuzes een systeem maakt. Het alternatief: zelf AI inzetten in je eigen processen.

Voorbeelden die we in de praktijk zien:

  • Budgettools die dagelijks spend verschuiven op basis van marge en voorraad
  • Creative generators die op basis van merkdata varianten maken van visuals en copy, waarna de marketeer selecteert
  • Dashboards die ruwe advertentiedata vertalen naar begrijpelijke inzichten voor management

Dit hoeft niet complex te zijn, vaak kun je al met no-code tools of eenvoudige scripts starten. Belangrijker dan technische complexiteit is dat je bouwt aan iets dat is afgestemd op jouw merk en businesscase.

4. Houd marge en businesscase als kompas

Een van de grootste valkuilen van automatisering is dat het optimaliseert op de KPI’s van het platform: meer kliks, meer conversies, meer bereik. Maar meer is niet altijd beter. Een campagne kan er fantastisch uitzien in ROAS, terwijl je marge langzaam verdampt. Daarom:

  • Koppel je AI-workflows en automatisering altijd terug aan je businesscase
  • Kijk niet alleen naar omzet of CPA, maar naar marge en klantwaarde (LTV)
  • Stel grenzen: AI mag budget schuiven, maar binnen de bandbreedte die past bij jouw marge

Zo voorkom je dat “slimme” systemen je winst wegslurpen zonder dat je het doorhebt.

5. Omarm je nieuwe rol: van uitvoerder naar strateeg en choreograaf

AI neemt werk uit handen. Dat is geen bedreiging, maar een kans. De waarde van de marketeer zit niet meer in het draaien aan knoppen, maar in:

  • Strategie: waar liggen de groeikansen en hoe kunnen we dit realiseren?
  • Choreograaf: hoe vertaal je AI-output naar iets dat past bij je merk en doelgroep?
  • Verbinden: hoe zorg je dat de advertising, techniek, CRO, data en creatie samenkomen in één groeisysteem?

De marketeer van de toekomst is minder een specialist die alles zelf uitvoert, en meer een regisseur die weet welke tools en specialisten hij moet inschakelen om duurzame groei te realiseren.

Conclusie

Het nieuwe advertisinglandschap vraagt om meer dan meegaan in de nieuwste tech-hype. Het vraagt om brede kennis, bereidheid tot experimenteren en een scherpe focus op marge en klantwaarde. Door automatisering slim in te zetten als assistent en je rol te verbreden naar strategie en curatie, hou je grip in een steeds complexer speelveld.

Slimme tools kunnen veel, maar het is de marketeer die bepaalt hoe ze worden ingezet. En dát is precies waar de komende jaren het verschil wordt gemaakt.

 

Over de auteur: Mikel Burger is Co-Founder van Fish & Burger 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond