Deel dit artikel
-

CEO AdBirds: ‘Alles draait om Google’

AdBirds-oprichter Rens den Hollander kent de ins en outs van Google als geen ander. De relatie van zijn bedrijf met de techreus noemt hij symbiotisch. Met enkel ex-Google-mensen levert de organisatie wereldwijde support voor e-commerce. “We zetten de aanval in op de grote zes van de bureauwereld.”

Momenteel biedt Den Hollander met zo’n driehonderd mensen wereldwijde ondersteuning voor grote internationale klanten als Carhartt, Lacoste en Puma, alsook het Nederlandse Rituals. “Maar dan doen we wel hun zaken over de grens. Hier heb je wel duizend agencies die vaak hetzelfde doen.” Waarmee hij refereert aan de toplijstjes die ieder jaar worden gepubliceerd. “Dezelfde namen wisselen van positie. Wij hebben in de regio’s LATAM, APAC, MENA en EU lokaal onze mensen zitten. De combinatie van deze expertise en implementatiekracht ontbreekt bij de oude namen als Havas, IPG, Omnicom, Publicis, Dentsu en WPP. Zo concurreren we met deze zes grootste bureaus op aarde en niet met de Nederlandse bureaus.”

Filosofie
AdBirds startte zes jaar geleden. Tijdens zijn periode bij Google merkte Den Hollander dat veel kennis over de producten ontbrak bij de marketingbureaus. “Dat ze bijvoorbeeld niet goed kunnen werken met analytics en vaak verkeerde conclusies trekken uit de beschikbare data.”

Hij vindt niet dat de producten en diensten van Google te moeilijk zijn, maar ziet wel dat er specifieke kennis voor nodig is. “Ze worden bedacht door programmeurs. Die brengen iets op de markt en dan moeten bedrijven het maar uitzoeken. Daar komen wij in beeld om een vertaalslag te maken.”

Daarom werkt Den Hollander met louter ex-Google-werknemers. “De meesten willen na een paar jaar iets anders. Ze zijn slim, hebben een goede opleiding én hebben een kijkje in de keuken gehad.” Waarbij zij werknemers van internationale bedrijven in Google-kantoren wereldwijd of bij andere agencies trainen in het vergroten van hun e-commercebusiness. Met name door middel van juiste inzet van analytics, SEO en display advertising.
AdBirds heeft dan ook geen fysieke kantoren buiten Nederland, maar werkt met lokale mensen die zelf de klant bezoeken. “Zo kunnen we blijven werken volgens onze filosofie. Veel andere bureaus zeggen dat ze ook over de grens werken, maar dat zijn altijd whitelabels. Dan zit je er dus niet écht. Door te werken met de lokale partners ken je de lokale e-commercebusiness goed. En kunnen we er actief zijn zonder dat we kantoren in alle landen hoeven te hebben.”

Monopolie
Belangrijk aandachtspunt van AdBirds is dat alles meetbaar moet zijn. “Waarom zou je een grote campagne doen op televisie? Hoe meet je daar het effect? We kunnen tegenwoordig zoveel inzichtelijk maken, dat je gek bent als je niet alles zo goed mogelijk meet.” Volgens Den Hollander is zijn bedrijf daarin anders dan ‘the same old’. “Wij sturen echt op resultaat, en als we geen resultaat boeken, mag je op ieder moment van ons af. No cure, no pay.”

Dat de relatie met Google en zijn bedrijf hecht is, erkent Den Hollander. “We werken echter ook voor andere zoekmachines in lokale markten. Zoals Yahoo in Japan, Yandex in Rusland of Naver voor Zuid-Korea. Maar de hegemonie van Google zal niet doorbroken worden en zelfs wel groter kunnen worden.”

Toch is hij niet bang voor een monopolie. “De slimste mensen van de wereld werken daar en ze hebben een onbeperkt budget. Als ze het niet kunnen bedenken, dan kopen ze het wel. Dat is bijna niet meer in te halen door een andere partij. Klopt, ik ben een groot fan. De cijfers geven me ook steeds gelijk.”

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#162).

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

18 Reacties

Sjoerd

Mooi verkoopverhaal. De gemiddelde googler heeft verstand van de producten maar 0,0 praktijk ervaring, dus war wel of niet werkt zullen ze je niet kunnen vertellen. Doe dan niet alsof de grotere bureau’s niet goed zijn en jullie wel. Pfff En, serieus seo? Niemand bij de google sales-houses in europa houdt zich bezig met seo, dus over welke ervaring hebben wij het dan. Nogmaals, leuk salesverhaal maar praktisch gewoon 13 in een dozijn.

Joost Valkenier

Helemaal eens met de bovenste spreker. Toch een beetje BS als Adwords specialisten verkopen dat ze ook verstand hebben van SEO. Zomaar 2 gratis tips voor Rens: 6x H1-tags op de landing, meta description vergeten in te vullen.. Tijd voor een vacature SEO specialist (hoewel de echte SEO-specialisten niet voor een baas werken maar zelf succesvolle sites exploiteren uiteraard).

Rick Biermans

En zelfs van Adwords hebben ze geen verstand bij Google hoor. Tuurlijk, een campagne kunnen ze inrichten. En ze kennen wat trucjes. Maar het wordt pas interessant als ze een campagne rendabel krijgen. En dat lukt ze ook bij Google vaak gewoon niet. Wij zijn er inmiddels helemaal klaar mee. Veel Googlers zijn gewoon ordinaire salestijgers die zich ten onrechte technisch positioneren.

Bureau nummer 4

Inderdaad een luchtkastelen-verhaal dit. De Big 6 aanvallen? No way. AdBirds bestaat uit een rolodex aan Xooglers die doordeweeks ’s avonds en het weekend wat bijklussen voor Rens. Merendeel van de business bestaat uit het geven van trainingen.
Maar een echte marketing mix draaien met Programmatic Display (incl trafficking), Video (ook buiten YT), Social, SEA en SEO zit er echt niet in daar hoor. Nul ervaring!

J. Jansen

No cure no pay? Pay and no cure! Klanten van AdBirds betalen een percentage van de spend (typisch Google, alles draait op spend) en het gaat dus niet om het resultaat van de klant, maar om het budget dat de klant spendeert.

Bureau

Van Adwords begrijpen ze zeker niet. Zoek maar eens op “adbirds”. Je ziet een summier branding advertentie zonder extensies? Dan heb ik het niets eens over hun advertentieteksten…: “AdWords Account Opzetten en Beheren door Ex-Googlers? Het kan!:

Tenenkrommend

wat is de meerwaarde van dit artikel? Beter voordoen dan de werkelijkheid? In het artikel wordt gesproken over Analytics, op de Google Partner pagina van AdBirds is wel geteld 1 persoon gecertificeerd. Jammer dat deze markt nog zo onvolwassen is dat je met loze praatjes een heel eind kunt komen.

Ralph

Ik lees vooral een heleboel jaloezie hierboven. Allemaal een paar klanten verloren aan Adbirds waarschijnlijk? Het is altijd een teken van enorme zwakte om je concurrenten te bashen onder een artikel namelijk…

Wij werken al tijden met Adbirds, en ben onder de indruk van hun kennis van zaken en de resultaten die ze voor ons behalen.

Sjoerd

Nee hoor Ralph, geen jaloezie. Wij gunnen iedereen de wereld. Maar als je jezelf positioneert als – NL is te klein met 1000+ partijen – de grote concurrent van de grote 6 bureauketens dan kun je verwachten dat daar op wordt gereageerd. Vandaar: het is een verkoopverhaal. Nogmaals, het feit dat je een ex-googler bent betekent niet automatisch dat je campagnes hebt gemanaged. Als er mensen bij zitten die na hun google tijd nog jaren actief zijn geweest bij andere bureau’s of bij bedrijven zelf hebben zij alsnog die ervaring opgedaan, maar anders. Nee niet echt.

Rens den Hollander - AdBirds

Dank voor jullie reacties. Met name omdat ze zo ontzettend goed zijn onderbouwd reageer ik graag door een compliment uit te delen voor deze waardevolle feedback. Gaan we per direct wat mee doen! Met name ‘Bureau nummer 4’ moet ik gelijk geven, we hebben inderdaad 0 ervaring. Mea culpa. Begrijp er ook niks van dat onze klanten zo tevreden zijn met al de gebakken lucht. Wellicht moeten we niet meer op resultaat afgerekend gaan worden. Stuur jullie overige verbeterpunten svp naar rens@adbirds.global, dan zorg ik er voor dat onze Xooglers ’s avonds nog wat meer kunnen bijklussen.

@Ralph, many thanks.

Sjoerd

Mooie reactie. Zelf met een verkoopverhaal komen over ‘de aanval op de big 6’ en dat ook lekker onderbouwen (…) met niet anders dan ‘wij werken met xooglers’. Nogmaals wij gunnen iedereen de wereld maar op een verkoopverhaal mag je reacties verwachten. Als je er dan cynisch op gaat reageren zegt dat meer dan genoeg.

André Scholten

Tja, Rens haalt uit naar de bureaus, de bureaus vuren vervolgens terug, iets met pot en ketel. Het is van beide kanten niet chique om te doen. Je haalt de concurrenten gewoon niet onderuit, je laat zien wat je zelf kan, en daar stop het. Vervolgens mogen klanten bepalen of ze tevreden zijn.

Ivo Niehe

Dit klinkt als een unaniem belachelijk groot succes. Top, ga zo door!

John

Wat ik opmerkelijk vind, ik richt me graag op de feiten, is dat als ik naar werknemers van adbirds op LinkedIn zoek ik ook mensen zie die nooit bij Google gewerkt hebben.. ik begrijp het verhaal hierboven dan ook niet geheel, ook journalistiek dan niet geheel correct helaas.

Joost Valkenier

Haha, speciaal nog even voor dit draadje teruggekomen. Genieten. Benieuwd of Rens nog even op John reageert, die blijkbaar 1 seconde minder lui dan ons allemaal was en eens linkedin opengeklikt heeft.

Saskia

Rens – ik zou graag voor je willen werken want uit je artikel klinkt veel ambitie, innovatie en ballen. Iets wat ik helaas weinig zie in het medialandschap en je passie voelt bijna on-nederlands. Grote klasse hoor, gewoon lekker je eigen koers varen .

Chantal

Eens met @Ralph.. wat een azijnpissers hier. Met jaloezie is nog nooit een bedrijf groot geworden!

Erik Klein Nagelvoort - Blue Field Agency

Ga lekker door zo Rens met innovatief ondernemen. Optimisten zien een donut en pessimisten een gat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond