Emerce Magazine

Emerce #162 – november 2017

In deze editie een interview met de twee veelbelovendste Europese start-ups: het Engelse Babylon Health en Otonomo uit Israël. Tevens een achtergrondartikel over de toekomst van de crypto-economie. En een feature over niet alledaagse maar handige business-apps die het werk makkelijker maken. Van communicatie, development tot dashboarding. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op EMERCE magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

4 november, 2017

CEO DMA Institute: ‘CMO’s komen zelf aan de knoppen’

De naderende Europese databeschermingwet (GDPR) vereist meer inzicht in klantgegevens. En dus willen bedrijven meer in eigen hand houden, stelt Marcel Vogels, CEO van DMA Institute en MeMo2. “Daar gaan wij op inspelen.” Tegelijkertijd worden buitenlandse vestigingen geopend.

9 december, 2017

Hot: Next Gen business apps

Het credo there’s an app for that, geldt niet alleen voor ons privéleven. Ook zakelijk poppen voortdurend nieuwe applicaties op die het werk makkelijker moeten maken. Van Twist tot het minder bekende Amplifr. In welke richting ontwikkelen deze tools zich? En welke zijn het proberen meer dan waard als het gaat om communicatie, development en dashboarding?

25 november, 2017

De onzekere toekomst van de crypto-economie

De markt voor cryptomunten is flink in beweging. Waar in het verleden de bitcoin centraal stond, duiken nu steeds meer varianten op. Er zijn inmiddels ruim 1100 verschillende munten, waarbij zelfs de grote worden gekenmerkt door splitsingen. Maar staat deze proliferatie concrete toepassingen niet in de weg?

11 november, 2017

CEO Babylon Health: ‘We willen niet dat Google meekijkt’

De nummer-1-positie in de Emerce Top 10 European Startups is dit jaar voor het Engelse Babylon Health, een internationaal geroemde startup op het gebied van mobile healthcare die de sector grondig wil veranderen. Om te beginnen door de kosten drastisch te verlagen. “Uiteindelijk gaan we wereldwijd gratis gezondheidszorg aanbieden”, aldus CEO en oprichter Ali Parsa (52).

18 november, 2017

CEO Otonomo: ‘Car data is de nieuwe goudmijn’

Nu steeds meer auto’s connected zijn, ontstaat er een geheel nieuw ecosysteem rondom car data. Met het Israëlische Otonomo als een van de frontrunners. Een twee jaar oude startup die als hub fungeert tussen autobezitters, autofabrikanten en commerciële marktspelers. “Wij zijn de Amazon van de car tech”, aldus CEO en medeoprichter Ben Volkow (44).

2 december, 2017

CEO AdBirds: ‘Alles draait om Google’

AdBirds-oprichter Rens den Hollander kent de ins en outs van Google als geen ander. De relatie van zijn bedrijf met de techreus noemt hij symbiotisch. Met enkel ex-Google-mensen levert de organisatie wereldwijde support voor e-commerce. “We zetten de aanval in op de grote zes van de bureauwereld.”

6 december, 2017

Bose QC 35 II: Google op je hoofd

De computerinterface van de toekomst is een combinatie van ‘gewone’ hardware met achter de schermen kunstmatige intelligentie en software. Dat klinkt heel abstract tot je de geüpdatete versie van de Bose QC 35 ziet.

29 november, 2017

Battle: draagbare beeldschermen

De term second screen is een paar jaar geleden een stille dood gestorven ondanks alle apps die van je tablet een tweede scherm maakten. Misschien dat de term kan herleven met deze nieuwe categorie draagbare beeldschermen, die je laptopscherm twee keer zo breed maakt of kloont.

15 november, 2017

Spelen en leren met deze rollende robot

Fans van Star Wars gingen uit hun dak toen er in The Force Awakens een nieuwe droïde verscheen naast R2D2 en 3CPO: BB-8. De rollende ‘bal met hoofd’. Wie een beetje door zijn wimpers tuurt, ziet gelijkenissen met de Sphero Mini.

27 november, 2017

Zo ziet Evidence Based Growth er in 2024 uit

Zeven jaar geleden kwamen de eerste schaalbare oplossingen voor a/b-testen op de markt. Inmiddels heeft elk groot bedrijf een proces geïmplementeerd voor continue optimalisatie. De komende zeven jaar zal dit verder groeien in kwantiteit en kwaliteit, terwijl verandert wat en hoe we optimaliseren. Vier kernpunten:

28 november, 2017

KLM’s care tag ontzorgt toerist

Om de passagier ook buiten het vliegveld te vergezellen heeft KLM een audio-tag ontwikkeld, die het verblijf van toeristen in Amsterdam makkelijker moet maken. Zo vertelt de ‘care tag’ op basis van gps waar je fietsen kunt huren en dat je niet mag barbecueën in het Vondelpark.

30 november, 2017

8 vragen – en antwoorden – over geofencing

Op locatie adverteren heeft met geofencing een nieuw momentum te pakken. Bedrijven kunnen via hun apps steeds gerichter targeten in hun fysieke omgeving, wat de deur open zet voor location based marketing en dataverzameling. Maar hoe begin je? En wat zijn de valkuilen?

23 november, 2017

Column: Seamless tech

Het is alweer enige tijd geleden dat ik iemand het woord ‘digibeet’ hoorde gebruiken. Uitzonderingen daargelaten, hoor ik sowieso minder vaak dat er rekening moet worden gehouden met mensen die minder tech-savvy zijn dan de doorsnee millennial.

24 november, 2017

Column: Google City

Google gaat een stad bouwen met de meest geavanceerde technologische snufjes die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen. Een pilotproject verspreid over bijna vijf hectare waar alles – voor zover dat technisch mogelijk is – digitaal wordt gemeten en geanalyseerd. En dat in een van de welvarendste steden ter wereld: Toronto.