CEO Otonomo: ‘Car data is de nieuwe goudmijn’
Nu steeds meer auto’s connected zijn, ontstaat er een geheel nieuw ecosysteem rondom car data. Met het Israëlische Otonomo als een van de frontrunners. Een twee jaar oude startup die als hub fungeert tussen autobezitters, autofabrikanten en commerciële marktspelers. “Wij zijn de Amazon van de car tech”, aldus CEO en medeoprichter Ben Volkow (44).
Het idee van een op cloud gebaseerde dataexchange voor de connected auto ontstond toen Volkow een paar jaar geleden op verzoek van een aantal autofabrikanten bezig was met het verzamelen van autodata. “In eerste instantie was ik nogal sceptisch over dergelijke gebruikersdata. Maar toen ik er dieper in dook, werd de enorme potentie ervan me duidelijk. Zowel voor de bestuurder en de fabrikanten als voor mogelijke serviceproviders. Een geheel nieuwe markt waar ik al de nodige ervaring mee had opgedaan met een van mijn vorige bedrijven, Traffix Systems. Alleen ging het toen over mobiele datacommunicatie.”
In nog geen paar jaar tijd telt de startup zo’n vijftig medewerkers, waarvan een dertigtal zich vanuit Israël bezighoudt met R&D. “De rest focust zich op sales en businessdevelopment en houdt veelal kantoor in de Verenigde Staten, Azië en Europa.” Binnen een jaar verwacht Volkow het personeelsbestand te hebben verdubbeld. “Met dank aan het groeiend aantal slimme auto’s en de diensten die eromheen zullen worden aangeboden. Uiteindelijk zal de markt van car data ook groter zijn dan die van de verkoop van auto’s. Zo’n 450-750 miljard dollar medio 2030, aldus een recent rapport van McKinsey.”
Wat maakt jullie uniek?
“Door ons platform kunnen autofabrikanten alle data die de connected car genereert makkelijk ontsluiten. Iets waar vaak niet hun expertise ligt en ze maar weinig ervaring mee hebben. Al die info – tussen de 0,5 GB en 25 GB per uur, afhankelijk van de soort auto – wordt door ons geïnterpreteerd en geclusterd. Mede met behulp van kunstmatige intelligentie. Waarna de fabrikanten, maar ook andere bedrijven, er gebruik van kunnen maken.”
Aan wat voor data moet ik dan denken?
“De veelal twintig tot honderd datasets per auto registreren bijvoorbeeld hoeveel mensen er in een auto zitten, hoe snel iemand rijdt, hoe vaak hij de rem intrapt, hoeveel brandstof er wordt gebruikt, welke muziek er wordt geluisterd… Informatie waar niet alleen verzekeraars, banken, creditcardmaatschappijen, maar ook mediabedrijven graag voor betalen. In ruil krijgen wij, evenals de autoproducent, een revenue share en ontvangt de autobezitter allerlei voordelen. Van servicealerts voor de auto tot kortingen op verzekeringen en op geolocatie gebaseerde aanbiedingen onderweg. Van coupons voor een kopje koffie tot aanbiedingen van benzinestations die weten wanneer je weer moet tanken.”
Dat zijn nog best basale features…
“Klopt. Iets wat echter ook kan, en zo zijn er nog legio voorbeelden te geven, is het meekijken met de camera in je auto. Waardoor we bijvoorbeeld kunnen vaststellen waar nog parkeerplekken zijn. Gegevens die we weer kunnen doorzetten naar andere weggebruikers via bijvoorbeeld navigatiesoftware. Maar ook banken en creditcardmaatschappijen hebben interesse. De hoeveelheid reparaties of kilometers die je rijdt, zeggen wat over je kredietwaardigheid dan wel hoe succesvol je bent voor bepaalde beroepsgroepen. Als je wilt, zou je onze data zelfs kunnen inzetten om een aardbeving te detecteren…”
Hoeveel marge ontvangen jullie gemiddeld?
“Een exact getal mag ik niet noemen, maar als je weet dat de marge op deze data honderd procent is, begrijp je dat er veel geld in om kan gaan. Ook voor de fabrikanten die tot nu toe veelal genoegen moeten nemen met een marge van slechts vier tot zes procent. En dan te bedenken dat de hoeveelheid data dagelijks enorm toeneemt. Zo halen we eind dit jaar de vijfmiljoenste gebruiker – terwijl we begin dit jaar nog op een miljoen stonden – en verdrievoudigt dit aantal eind 2018 naar de vijftien miljoen. Ook andere spelers op dit gebied zullen een forse groeicurve laten zien. Van Google, Tesla, GM tot enkele nieuwkomers. Met bijna tachtig partners – waaronder Daimler, BMW en tal van retailers, banken, serviceproviders, maar ook smart cities – denk ik dat wij uitermate goed gepositioneerd zijn om tot de uiteindelijke top drie te behoren.”
Hoe zorg je ervoor dat de auto-eigenaren al die data willen delen?
“Voor alle duidelijkheid: de data is en blijft altijd van hen. En zodra de autorijders bepaalde informatie niet meer willen delen, kunnen ze dat aangeven en opt-outen. Hetzij via het scherm in de auto dan wel via de car app. We delen overigens alleen die data die via een bluetoothverbinding wordt verzonden. Soms gebeurt dat real time, maar veelal in batches van een paar minuten. Schakel je datasharing uit, dan kunnen we je echter ook niet helpen in geval van nood. Zoals bij een auto-ongeluk, waarbij we instant relevante data – zoals het aantal mensen in de auto, de impact van de botsing, of er benzine lekt en dergelijke – aan lokale hulpdiensten doorzetten. Daar redden we levens mee.”
Neemt niet weg dat het delen van car data de nodige wenkbrauwen zal doen fronsen…
“Om consumenten te laten wennen, zullen we ze ook niet vanaf dag één overladen met allerlei kortingen of aanbiedingen. Maar bouwen we dat geleidelijk op. Volgens marktprognoses zal het – als we het goed aanpakken – mogelijk zijn om uiteindelijk zo’n honderd dollar per auto per jaar te verdienen. Zover is het echter nog lang niet, een auto doet nu gemiddeld genomen jaarlijks zo’n twintig dollar.”
Tot slot, hoe zorg je dat de privacy van de dataeigenaar is gewaarborgd?
“Ons systeem weet welke privacyregels er per land gelden. En wat wel en niet gedeeld mag worden. Dat maakt het voor onze partners ook zo handig, en dat zonder enig omkijken. In welk land je ook bent. In Duitsland is men daar het strengst in, en de Verenigde Staten het makkelijkst. Momenteel ligt onze focus nog geheel op de Amerikaanse en Europese markt, maar Azië lonkt. Voordat we daar actief worden, moeten we eerst lokale partnerships afsluiten. Van India en Indonesië tot Japan. Een enorme groeimarkt die voor volgend jaar in de planning staat. Met dan zo’n tachtig procent van de markt in handen zullen we definitief het grootste ecosysteem c.q. platform voor car data in de wereld zijn.”
* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#162).
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond