Zo ontwerpen ze bij (Google) X apps voor connected cars

De auto als techplatform stelt specifieke eisen aan het ontwerp van apps. Voorspelbaar, repeterend en herkenbaar zijn sleutelwoorden, aldus Stef van Grieken, Product Manager bij (Google) X en onder andere betrokken bij Android Auto.

Bij ontwerpen voor rijden is het cruciaal om taken te prioriteren, vertelde Van Grieken onlangs tijdens het Digital Dinner. Rijden is de primaire taak; navigeren, telefoneren en entertainment zijn secundair. “Tegelijkertijd moet het wel aansluiten op de Android experience die mensen gewend zijn.”

Onderscheid

Dat vertaalt zich er onder andere in dat er geen flashy reclames zullen knipperen zoals bij mobile. Ook wordt ervoor gezorgd dat de apps qua look en feel zoveel mogelijk op elkaar lijken, zodat bestuurders zo min mogelijk afgeleid raken. Een groot onderscheid met ontwerpen voor smartphones, aldus Van Grieken. “In de auto moeten mensen juist ook zo kort mogelijk op het scherm hoeven kijken.”

En dus is er bijzondere aandacht voor minimaal hoeven browsen en kiezen. Zo worden op het homescreen suggesties gedaan op basis van dag/tijd of gedrag op de telefoon. “Op maandagochtend is de kans groot dat je naar je werk wilt navigeren.” Ook kan een Spotify-playlist die op de telefoon afgespeeld werd automatisch verder worden geluisterd in de auto.

Rommeltje

Voorspelbaar, repeterend en herkenbaar blijken belangrijke steekwoorden. Zo veranderen de locaties van knoppen in verschillende apps het liefst zo min mogelijk. En moet voorkomen worden dat de interface door te veel elementen een rommeltje wordt.

Google houdt daarbij middels richtlijnen wel controle op hoe een app eruit moet zien. Mede vanwege de beperkte ruimte op standaard displays in auto’s. “Je wilt niet dat één app het volledige scherm in beslag neemt.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug