Deel dit artikel
-

Colours start label rondom machine learning

Digital agency Colours lanceert een interne startup waarmee het zich snel in machine learning wil bekwamen. De toepasselijke naam is Colours AI.

De startup wordt door minstens vijf man bemand, een aantal dat snel kan groeien omdat meer ontwikkelaars worden getraind in machine learning. “Het is met veel power uit de grond gestampt omdat we vermoeden dat kunstmatige intelligentie heel snel heel groot gaat worden in de technische branche. Door nu al te investeren zitten we voorop in de curve”, aldus art director Gijs Besselink.

De groep, met nu twee chatbotexperts, valt direct onder directeur Tim Kragt en zal uiteindelijk zijn eigen klanten krijgen. Er lopen volgens Besselink veel gesprekken met belangstellenden.

“We zijn een resultaatgericht bedrijf dat veel werkt met data en optimalisatie. Met data en analytics kun je naar het verleden kijken. Met machine learning kun je voorspellingen doen voor de toekomst. Om je een voorbeeld te geven: we kunnen een maand voor het feit voorspellen dat klanten gaan afhaken bij bedrijven. Nu is het zo dat je twee maanden achteraf pas de analyse maakt waarom iemand weg is. Dan is de relatie al koud. Met de nieuwe inzichten kun je persoonlijke aanbiedingen doen voor klantbehoud.”

Chatbots zijn een ander product waarmee Colours met AI de markt opgaat. Die worden doorgaans ingezet als aanvulling op de klantenservicekanalen.

Besselink: “Het belangrijkste bij AI is dat je de juiste vraag stelt en goede data hebt. De taak van de menselijke monitor is om te controleren of de resultaten kloppen en of de resultaten hetgeen is wat je zoekt, of het systeem met het juiste onderwerp bezig is.”

Vooruitkijkend naar de middellange termijn schetst hij: “Uiteindelijk kan AI betere vragen stellen dan de marketeer. Dan krijg je dus zoiets als slimme marketingautomation. Het systeem geeft dan niet enkel betere antwoorden, maar stelt ook betere vragen.”

Een aantal specialistische bedrijven uit de online sector verdiept zich momenteel in machine learning. Ze willen hun klanten daarmee concurrentievoordeel kunnen bieden. Dat zijn bureaus die al veel werken met data, optimalisatie en analytics. En e-commercepartijen.

“Machines kunnen de banen van mensen gaan overnemen. Denk aan experts in Google Analytics. Dat is een werkterrein dat voor het grijpen ligt voor AI. Althans, als je een betrouwbaar en volwassen systeem hebt.”

Colours AI werkt naast Facebook Messenger ook met Microsoft Azure Machine Learning.

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture & Design (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond