Deel dit artikel
-

comScore aast met eigen product op STIR-leden

Nu JIC-STIR is opgehouden met online bereiksmetingen duikt zijn technisch partner comScore in het gat dat achterblijft. Het hoopt zo veel mogelijk ex-leden van STIR over te halen zijn aanstaande meetsysteem af te nemen.

“Ons bereiksonderzoek komt in september op de markt, maar een groot aantal ex-leden van STIR heeft al log-ins om mee te testen. Het product is nog niet af, omdat we nog bezig zijn met het panel van 20.000 man. Over een paar maanden hebben we alle data rond en gaan we naar de markt”, zegt verkoopbaas Joris Goossens van comScore Nederland.

Het nieuwe bereiksonderzoek is anders dan dat van STIR omdat het open is. “Bij ons worden alle websites in Nederland gemeten. Niet per se alleen die van de leden.”

Goossens preekt voor eigen parochie als hij zegt dat het goed is als “de markt kiest voor één standaard.” Maar met zin voor realiteit: “Het IAB geeft de voorkeur aan meerdere marktpartijen die data over bereiksmetingen geven. Dat zie je ook in andere landen gebeuren. In Frankrijk zijn we de nummer twee. In die omstandigheid moet aan alle partijen duidelijk zijn wat wiens cijfers beteken.” Een nadeel voor adverteerders, uitgevers en mediabureaus is dat ze van zeker twee marktpartijen data moeten kopen.

De metingen vinden plaats op basis van tags die sitebeheerders in hun campagnes en sites nestelen. Met behulp van een panel van 20.000 internetters worden die data geëxtrapoleerd om uitspraken voor de hele Nederlandse populatie te doen.

Een deel van de opbrengsten, tussen de vijftien en twintig procent worden terug geïnvesteerd in de Nederlandse markt. Dat belooft Goossens te doen voor zeker een periode van drie à vier jaar. Daarmee wil hij beter inspelen op lokale vragen en vereisten.

Behalve het bereik van websites meet comScore ook videobereik, de effectiviteit van reclamecampagnes en, per begin 2014, ook ontdubbeld mobiel en derdenbereik. “We zijn ook partner van YouTube om videometingen te doen.”

Dat laatste kan ook een ingang vormen richting comScore naar Stichting Kijkonderzoek (SKO). Die organisatie, die van oudsher de kijkcijfers voor tv meet, is bezig zijn meetfundamenten te veranderen. SKO wil niet enkel tv-kijkers kunnen volgen, maar ook alle internetkijkers op alle platformen en dragers. Daarvoor bracht het in de afgelopen weken een aanbestedingsdocument uit.

Foto: William Brawley (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond