Deel dit artikel
-

Consument geeft niks om Internet of Things

Het wemelde aankondigingen over de Internet of Things deze week op gadgetbeurs CES in Las Vegas. Samsung kondigde aan dat het al zijn apparaten van sensoren zou voorzien, KPN doet mee aan een nieuwe internationale industriegroep en ook BlackBerry komt met een eigen platform, in eerste instantie voor de auto-industrie. Maar recent onderzoek onder Amerikaanse consumenten giet koud water over de hooggespannen verwachtingen.

Een persbericht van witgoedgigant Siemens onder de titel ‘Connecting’ dé trend van 2015?’ Het Duitse bedrijf beweert dat meer dan de helft van de Nederlanders aangeeft geïnteresseerd te zijn in WiFi-bedienbare huishoudelijke apparaten. En die zijn er al volop. Van Siemens natuurlijk: ‘De consument kan, waar hij zich ook bevindt, lezen dat ‘het deeg is gerezen’, ‘het vlees gaar is’ of dat de vaatwasser ‘klaar is om te legen’ Met een smartphone of tablet kan de gebruiker op elk moment van de dag, en op elke plaats, in zijn koelkast kijken en vervolgens, door op plaatjes van de verschillende levensmiddelen te klikken vragen: wat kan ik hiermee koken?.’

Een Wondere Wereld, zou Chriet Titulaer dertig jaar geleden ongetwijfeld hebben gezegd. Met name Samsung schilderde afgelopen week in Las Vegas een toekomst waarbij werkelijk alles in onze omgeving met elkaar zal gaan praten via draadloze netwerken, van de koptelefoon tot de stoelen in huis.

Zoals gebruikelijk strooien analisten met indrukwekkende cijfers. Zij zien dit jaar al een markt van 5 miljard dollar, om over de verre toekomst maar te zwijgen. Van tandenborstels met apps tot slimme luiers, ze zijn al volop gedemonstreerd, maar werkelijke successen zijn nog op de vingers van een hand te tellen. Het enige tastbare succes is de slimme thermometer Nest, waarvan 100.000 exemplaren per maand zouden worden verkocht. Maar verder? Witgoedfabrikant Whirlpool erkent dat de slimme wasmachine niet echt verkoopt.

Nieuw onderzoek van Nielsens Affinnova Groep brengt de ontnuchtering pas echt aan het licht: Bijna de helft van de ondervraagde (Amerikaanse) consumenten vindt de tot nu toe getoonde oplossingen gimmicks. 49 procent geeft aan dat zij echte waarde willen zien, niet een nieuwigheidje. Accenture deed ook onderzoek: Consumenten vinden de apparaten zoals slimme thermostaten nog altijd veel te moeilijk. Een vijfde vindt dergelijke apparatuur zelfs ‘onwerkbaar’. Doorzetters geven aan veel niet werkt zoals geadverteerd.

Bedrijven zullen echt hun best moeten doen om dit soort toepassingen nuttig te maken, concludeert The Washington Post. Maar misschien is de verwijzing naar de beroemde video waarin Frans Bromet in 1999 aan voorbijgangers vroeg of ze een mobiele telefoon hadden op zijn plaats. Het merendeel zag er destijds ook het nut niet van in.

Deel dit bericht

6 Reacties

JW

Doet me een beetje denken aan het filmpje van eind jaren 90 waar mensen op straat werd gevraagd of ze een mobiele telefoon dachten nodig te hebben…. 5 jaar laten had elk van de personen in het filmpje een mobiele telefoon.

JW

Hahaha, had artikel nog niet helemaal goed gelezen. Bedoelde idd filmpje van Frans Bromet:)

Paul

Volgens mij gaat de introductie van connected apparaten geleidelijk en naar behoefte. De grote bedrijven en hun aandeelhouders willen er natuurlijk graag een business in zien waarmee ze binnen een paar jaar rijk worden. Helaas, dat gaat niet gebeuren. Het is te makkelijk om dan te zeggen: “dat wordt nooit wat’, zoals het filmpje van Frans Bromet aantoont.
Maar het Internet of Things is er al deels en zal op allerlei gebieden normaal worden. Een hindernis daarbij is wel het ontbreken van een standaard. Door elkaar de tent uit te vechten om die standaard te willen zetten en te verdienen aan de licenties vertragen de grote concerns het IOT juist.
Mensen kopen een Sonosje hier en een Nestje daar, een LG-koelkast zus en een iOS device zo. Maar als die niet echt met elkaar praten dan zit je met allemaal dure apparaten die elkaar niet snappen. Dat is een van de grootste hindernissen denk ik.

Frits

Amerikaanse consumenten zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar met Nederlandse consumenten. Wat ook niet onbelangrijk is, hoe groot is de steekproef van het onderzoek? Er wordt gesproken dat de helft van de ondervraagde consumenten de bestaande toepassingen gimmicks vindt, maar aan consumenten kun je middels enquetes / vragenlijsten helemaal niet vragen naar toepassingen die ze niet kennen. Dan krijg je “gewenste” antwoorden, dus de titel van dit artikel is nogal een boute uitspraak.

Frank

Consumenten weten helemaal niet wat ze willen, totdat ze iets gebruiken waar ze niet meer buiten denken te kunnen.

Jurjen Jongejan - ISM eCompany

Als Henry Ford onder consumenten onderzoek had gedaan, hadden ze verteld dat ze een sneller paard zouden willen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond