Deel dit artikel
-

Consument heeft geen interesse in F-commerce

Shoppen op Facebook spreekt vrijwel geen enkele consument aan. Vrijwel iedereen wil gewoon naar een webwinkel kunnen gaan om daar zijn spullen te kopen.

Socialmedia-experts, marketeers en softwareontwikkelaars proberen een nieuwe term in gebruik te krijgen: F-commerce. Dit Facebook-commerce staat voor het shoppen op ‘s werelds grootste profielensite. Samen shoppen en het delen van voorkeuren en ervaringen moet tot een nieuwe golf van e-commerce lijden. Eén probleem: de consument wil er niet aan.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse Fittkau & Maass onder 1.000 respondenten. Het bureau doet sinds 1995 onderzoek naar consumentgedrag op het web.

Van de ondervraagden zegt twee procent, dat ze ooit wel eens iets kochten via Facebook. Achtentachtig procent denkt er niet eens aan om zijn portemonnee te trekken wanneer hij aan het struinen is door privé kiekjes, roddels en sympathieke updates uit de kennissenkring.

Een klein hoopgevend getal: vijftien procent van de ondervraagden heeft wel interesse in F-commerce, als hij het zou tegenkomen.

De rol van Facebook in het online retailproces moet nog uitkristalliseren. Vooralsnog lijkt het erop dat het platform beter voor promotionele doeleinden kan worden ingezet dan transactionele.

Foto: Sean MacEntee (cc)

Deel dit bericht

12 Reacties

Maurits Horsman

Er zijn early adopters, followers en laggards….

Bij Webwinkels zagen we hetzelfde adoptieproces. Toch gaat alles nog vele malen sneller dan de grootste pessimist vandaag kon bevroeden.

Bol.com zou NOOIT opwegen tegen een fysieke winkel… nu verkoopt BOL alleen meer dan 100 boekenwinkels tezamen…

Relevante stelling:

“The unthinkable of Today will be the conventional wisdom of Tomorrow”

Egbert

Je kan de webshop wel naar de consument brengen… maar de consument heeft hier (nog) geen behoefte aan.

Mijn afstudeeronderzoek ging over F-commerce. De cijfers uit mijn onderzoek liggen erg dicht bij de cijfers in het bovenstaande artikel. Interessant!

Maurits Horsman

Egbert kun je mij contacten op Facebook? Maurits Horsman

Frans Jan Boon

Een webshop binnen Facebook is F-commerce, maar F-commerce is meer dan dat. Alle conversiegerichte activiteiten binnen Facebook vallen hieronder. Zelf hebben wij ook nog geen goede case gezien met een webshop binnen Facebook maar zetten FB wel met succes in om conversie in webshops en fysieke winkels te genereren.

Ruud Raaijmakers

Ook ik heb interesse in je onderzoek. Egbert, wil je contact opnemen via mijn e-mail adres?

Martijn

Absoluut oneens. De verkoop van mijn boek Amsterdam NOW via Facebook gaat harder dan bij Bol.com, AKO, Bijenkorf en Athenaeum. En ik merk ook dat het andere kopers zijn dan de 8000 volgers die onze Facebookpagina volgen. Kwestie van tijd dus…

Michel Hendriks

Ik geloof niet in ‘standaard’ verkoop op Facebook. Maar dat wil niet zeggen dat er geen succesvolle toepassingen zullen zijn. Martijn’s boek blijkbaar, maar misschien is dat ook wel te verklaren. Ik heb nog nooit van hem of z’n boek gehoord, dus ik zou het ook niet zo snel kopen. Op Facebook zit je in een sociaal netwerk, da’s toch al iets meer ons-kent-ons, meer relevantie. Verder weet ik niet bij welke Bijenkorf filialen het boek te koop is, maar ik kan me ook voorstellen dat het in het filiaal Amsterdam beter verkoopt dan in Maastricht. Meer relevantie.

Ook voor flash sales of outlets zie ik nog wel mogelijkheden. Daarnaast kan een Facebook shop voor een onbekende persoon of partij interessant zijn vanwege het laagdrempelige karakter. Maar voor een groot merk of grote retailer om hun hele assortiment op Facebook te gooien; daar zit de consument gewoon niet op te wachten. Bovendien, waarom zou je je als merk zo laten beperken door Facebook, alleen al qua experience? Vanwege die ene klik minder? Daar geloof ik echt niet in.

Facebook kan waardevol zijn, maar dan is wel een specifieke aanpak nodig. Een beperkt, relevant aanbod, een bijzondere boodschap. Een aanbod, aangepast aan het medium.

@Maurits: je schetst een hele andere situatie. In een eerder bericht over hetzelfde onderwerp kwam dezelfde opmerking, de (terechte) reactie daar was dat het dan gaat om een nieuw/ander kanaal. Hier gaat het om een ander type gebruik van hetzelfde kanaal. Niet te vergelijken dus.

Maurits Horsman

Beste Michel, ik ben het met je eens dat ‘standaard’ niet werkt. Een webshop met tienduizenden producten in een Facebook Shop zetten werkt niet. Maar evenzoveel ‘standaard’ webshops evenmin.

Bij elk platform/technologie/kanaal gaat het erom dat je de mogelijkheden om waarde te creeren probeert op een succesvolle manier uit te nutten.
Die uitdaging geldt voor alle kanalen en alle technologieen.

Opmerkingen van ‘leken’ die alleen maar roepen dat ‘het niet gaat werken’ zonder de kennis en ervaring te hebben opgedaan zijn mijns inziens niet interessant omdat er geen meerwaarde aan zit en feiten ontbreken.

Ik ben het zeker eens dat er Do’s en Don’ts kleven aan succesvolle Facebook Commerce implementaties, maar ik ken meer dan genoeg voorbeelden die veel bekende merken momenteel ernstig aan het denken zetten hoe zij succesvol kunnen worden.

Ik zie hier veel liever een discussie ontstaan over de toegevoegde waarde en successen die merken weten te genereren dan de klakkeloze ‘werkt niet’ houding.

Constructief kritisch werkt beter dan negatief en inhoudsloos stelling nemen.

Toen Google naar de beurs ging begreep 99% niet hoe je nou met Search geld kon verdienen. Dezelfde analogie kun je nu laten opgaan voor Facebook Commerce.

De opportunity is zo interessant dat exploreren meer oplevert dan je in de ontkenning onderdompelen.

Frans Jan Boon

Ik lees net dit artikel op twinkle met 9 voorbeelden van F-commerce (http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2012/01/9-voorbeelden-van-f-commerce-1/). Deze voorbeelden sluiten aan bij onze ervaring: social media in het algemeen en Facebook in het bijzonder kunnen conversie stimuleren en genereren als je effectief gebruik maakt van de mogelijkheden die deze bieden om jouw (commerciele) boodschap te verspreiden. Daarvoor moet je wel iets meer doen dan een payvment appje in je pagina plakken.

Mario

We zagen inderdaad hetzelfde met webwinkels een lange tijd terug. Alle het nieuwe is vreemd maar men pakt het snel op. en daarbij mag ook wel even genoemd worden dat 2% nu en een 15% potentieel nog steeds heeeel veel omzet is als je het aantal FB gebruikers in ogenschouw neemt.

T.Geerts / Freelance Digitaal Strateeg, Design Director

Ik heb de afgelopen maanden als digitaal strateeg / design director meegewerkt aan de nieuwe Oililyworld op Facebook. Het is voor veel merken nog steeds zoeken naar een passende merkbeleving en meerwaarde binnen de sociale wereld van facebook. Hard-sell heeft geen zin op Facebook. Daar komen de mensen niet voor op het platform. Met Oililyworld hebben we gekozen voor een blend soft-sell approach (combinatie van merk-beleving, inspiratie, behind the scenes, etc.) dat ondersteunt wordt met e-mailmarketing. Hiermee hebben we in ca. 2 weken tijd een fanbase toename gezien van 1800 – naar ruim 8500. (Zonder campagne!) Gewoon door puur de Facebook presence te verbeteren. Deze aanpak zorgde binnen Facebook voor veel gesprekstof en zorgde ook voor meer interesse/traffic naar de externe e-commerce store.

Sjef Kerkhofs

Mooi onderzoek, maar dit soort verschijnselen blijven altijd veel te afhankelijk van het product, de organisatie en de doelgroep, om algemene uitspraken over te doen. Daarom doen wij altijd onderzoek direct in de doelgroep/klanten van onze opdrachtgevers.

Daaruit bleek bijvoorbeeld dat voor het ene merk ruim 45% van de doelgroep interesse had in aankopen via Facebook en voor het andere merk maar 8%.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond