Deel dit artikel
-

Consumenten beter geïnformeerd over slim apparaat

Grote winkelketens als bol.com, Coolblue en MediaMarkt informeren consumenten die online een ‘slim’ apparaat willen kopen vooraf beter informeren over software-updates. Die conclusie trekt toezichthouder ACM. De ACM heeft grote online aanbieders van ‘slimme’ apparaten hierop aangesproken.

Het is volgens ACM belangrijk dat consumenten vóór de aanschaf van een ‘slim’ apparaat weten hoe het is geregeld met de updates. De consument moet deze informatie voor de aankoop van de verkoper krijgen.

Consumenten moeten voordat zij een aankoop doen, geïnformeerd worden over belangrijke eigenschappen van het product. Bij slimme apparaten moeten consumenten in het bijzonder weten wat het product doet, of het kan ‘samenwerken’ met andere apparaten, hoe het is geregeld met software-updates, of je andere diensten nodig hebt om het apparaat te kunnen gebruiken en hoe het zit met het gebruik van gegevens van de consument.

Drie grote aanbieders, bol.com, Coolblue en MediaMarkt, hebben inmiddels de informatie op de productpagina’s van een groot aantal slimme apparaten uitgebreid en verbeterd. Coolblue gaf al informatie bij meer traditionele ‘slimme’ producten, zoals tablets en smartphones, en geeft deze informatie nu bij meer producten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond