Deel dit artikel
-

Consumentenautoriteit met voorlichtingscampagne voor webshops

Veel webwinkeliers zijn niet op goed hoogte van de regels die consumenten beschermen tijdens het online winkelen. De Consumentenautoriteit begint daar een voorlichtingscampagne om webwinkels te informeren over hun plichten richting de klant.

“Webwinkels die zich niet aan de regels houden, verdienen de aandacht van de toezichthouder”, zegt Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit. “Consumenten kopen veel en graag op internet. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig is.” Ze noteert dat het aantal klachten over webshops vorig jaar met veertien procent steeg.

Als voorbeeld van zaken die fout gaan, noemt de directeur winkels die niet leveren als er al wel betaald is, slechte bereikbaarheid, privacyregels en onjuiste informatie over de bedenktermijn. Deze zogeheten afkoelperiode is in heel Europa veertien dagen.

‘De e-commerceomzet in 2012 wordt geschat op 9,8 miljard euro en is daarmee ruim tien procent van de detailhandelsomzet. Veel webwinkels worden opgestart vanuit huis en zijn kleinschalig. Binnen vijf jaar na de oprichting is meer dan de helft weer verdwenen. De kennis van deze ondernemers over de regels is laag.’

De voorlichtingscampange die vandaag start bestaat uit de presentatie van een ‘demowinkel’ en een checklist (PDF).

Foto: Linda Hartley (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond