Deel dit artikel
-

Crosschannel-strategie kon Halfords niet redden

Winkelketen Halfords, die onderdelen voor fietsen en auto’s verkoopt, is vandaag failliet verklaard. Het gaat om de ruim honderd eigen winkelvestigingen. Het bedrijf heeft 536 medewerkers.

Het bankroet zou zijn gekomen door veranderende marktomstandigheden en een moeizaam economisch klimaat. Macintosh Groep verkocht de winkelketen vorig jaar voor één euro en bleef het bedrijf financieren.

Onder leiding van crosschannelmanager René Smeding (inmiddels niet meer werkzaam voor het bedrijf) was al een digitale strategie ingezet. In 2013 werd een nieuwe webwinkel in gebruik genomen die Halfords afficheerde als ‘online mobiliteitsplatform’. Vanuit diverse productgroepen kon men verder navigeren. Een noviteit was dat men producten kon laten filteren op basis van het kenteken van de auto van de klant.

In de winkel kreeg het personeel tablets mee om bezoekers te voorzien van productinformatie.

De directie van Halfords acht een doorstart een reële mogelijkheid.

Deel dit bericht

3 Reacties

Brian

“Het bankroet zou zijn gekomen door veranderende marktomstandigheden en een moeizaam economisch klimaat.”

Misschien, maar het personeel, man, wat een DRAMA!! Gebrek aan (product)kennis was daar het grootste probleem. Er werd volgens mij (aanname) nauwelijks geïnvesteerd in het vergroten van de kennis.

“In de winkel kreeg het personeel tablets mee om bezoekers te voorzien van productinformatie.”
En dat is precies het probleem. De tablet is een middel geworden om het gebrek aan productkennis te verbergen. Goed personeel heeft zelf geen tablet nodig, maar kan het als hulpmiddel gebruiken ter aanvulling. Als je bijvoorbeeld niet weet dat er voor bepaalde merken auto’s speciale koelvloeistof is die je moet gebruiken en je gaat men adviseren dat ze alles maar kunnen gebruiken, dan gaat het echt mis. Om maar een voorbeeld te noemen.

“Een noviteit was dat men producten kon laten filteren op basis van het kenteken van de auto van de klant.”
Ja voor Halfords was dat wellicht een noviteit, maar binnen de automotive branche zeker niet. Daarbij werkte de filtering zeer slecht en was alles behalve klaar voor gebruik. Ik heb het wel eens geprobeerd te gebruiken, maar uit pure frustratie ermee gestopt.

Nee, de genoemde redenen voor het bankroet zijn slechts een deel van het probleem geweest. Maar je ziet helaas steeds meer en meer dat er jong, lees goedkoop en onervaren- personeel wordt aangenomen waarbij er niet wordt geïnvesteerd om hun (product) kennis te vergroten. En online: tja, dat heb ik al gezegd. Dat was nou niet je van het, met een koppeling o.b.v. de kenteken die niet altijd klopte. Eigenlijk helemaal niet.

Super vervelend voor alle medewerkers daar en ik wens ze het beste!

Bart Jaspers

*service* kan de onderscheidende factor zijn voor een fietsenwinkel tov een webshop. Niet de prijs voor het ding zelf. Extra bijverkopen: fietsstalling-abonnementen, onderhoud, verzekering, training, bike customization, 3D-printed accessoires. Allemaal obv recurring revenue / abonnementen. Kun je meer mee verdienen dan het zo goedkoop mogelijk verplaatsen van een fiets aan een prijs-georienteerde klant.

Jeroen Bos

Winkelketens die niet (snel genoeg) mee veranderen met de veranderende consument, gaan stuk voor stuk onderuit. Iedereen uit dit vak weet dat na 2020 30-50% van alle nonfood retail via online applicaties besteld wordt. Zeker mobiel zal daar een belangrijke rol in gaan spelen als aangepaste betaalmethoden breed beschikbaar komen en webshops ook een mobiele versie in gebruik nemen.
Halfords behoort al jaren tot de winkelketens met een “ouderwets” management die niet voldoende heeft geïnvesteerd in beleving en toegevoegde waarde. Ouderwetse winkels en “slecht” personeel zijn hier slechts een klein voorbeeld van. Niet veranderen is kapot gaan! Innovatie is de enige driver in vrijwel alle branches.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond