Deel dit artikel
-

Dag en Nacht Media: podcastcijfers groeien met een kwart

Podcastuitgever Dag en Nacht Media ziet de consumptie van de ene op de andere maand met ruim een kwart toenemen tot 5,3 miljoen beluisteringen in de maand maart. Adverteerders beginnen het voor hen nieuwe medium uit te proberen omdat ze toch bereik zoeken voor hun commerciële boodschappen.

Ten opzichte van een half jaar geleden is er sprake van een kleine verdubbeling, maar pas met het uitbreken van de coronavirus laten de maandcijfers een enorme sprong in interesse zien voor podcasts. “Nu veel van die forenzen thuiswerken, zou je verwachten dat het aantal beluisteringen van podcasts afneemt tijdens de social distancing-maatregelen”, aldus ondernemer Tim de Gier. Het tegendeel blijkt echter waar.

De uitgever merkt, zoals andere mediabedrijven, dat de interesse voor sportprogramma’s webebt. Simpelweg omdat er niet wordt gesport en dus geen gespreksstof is. Dat ondervinden streamingzenders als DAZN en Eurosport naar verluidt ook. “Actualiteitenshows als Dit wordt het Nieuws van NU.nl stijgen juist enorm in luisteraantallen.”

De Gier: “Het lijkt er ook op dat deze heftige tijd een sterke behoefte creëert om verhalen te horen over hoe anderen hiermee omgaan. Podcasts lenen zich hier bij uitstek voor.”

Wat de toenemende luistercijfers met de omzet van het bedrijf doet, houdt de ondernemer voor zich. Wel is duidelijk dat de adverteerdermix verandert. Campagnes die zich richtten op de sportzomer vielen weg, maar andere adverteerders zoeken juist extra of nieuw bereik. Podcastreclame wordt door hen gezien als alternatief voor buitenreclame. Nu abri’s en billboards geen volumes meer draaien, want geen passanten, worden podcasts uitgeprobeerd.

Dag en Nacht Media is een netwerk van rond de veertig podcasts.

Spotify wilde desgevraagd geen landspecifieke details over podcasts geven. NPO reageerde helemaal niet op verzoeken tot commentaar.

Van Spotify is bekend dat het fors investeert in de bouw van een podcastinfrastructuur naast de muziekbusiness. Dat houdt in, dat het exclusieve aansprekende producties uitgeeft en derde podcasters geld laat verdienen met reclame-inkomsten. Om zijn platform aantrekkelijk te maken, kunnen adverteerdes sinds kort op programmtic-achtige wijze reclame als het ware injecteren in podcasts. Hoe beter de tagreting, hoe hoger de CPM, aldus CEO Daniel Ek van het Zweedse bedrijf.

Een andere partij die ook hard bouwt, maar zich amper laat horen, is Google. Dat heeft al een geraffineerd advertentiesysteem met een programmatic reclameomgeving en reclameklanten. Om podcastluisteraars goed te bedienen, zoekt het nu naar de juiste features en interface voor de podcatchclient. Spotify heeft die al. Googles app is al twee jaar in ontwikkeling. Onlangs verscheen ging de app live met een nieuwe interface.

Foto: hernanpc (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond