Deel dit artikel
-

‘Daling omzet Nederlandse zakelijke telecommarkt vlakt af’

Op de Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten werd in het derde kwartaal van 2018 een omzet gegenereerd van 575 miljoen euro, een daling van 6,4 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2017. Dat blijkt uit Telecompaper’s kwartaalrapport over de zakelijke telecommarkt.

De daling werd voor het grootste deel veroorzaakt doordat mobiele telefonie, vaste telefonie, mobiel breedband en datanetwerken minder omzet genereren. Tegelijkertijd groeit de omzet van zakelijk vast breedband.

Bij de operators is KPN (inclusief alle submerken zoals Yes Telecom, Telfort Zakelijk) veruit marktleider met 48,4 procent van alle zakelijke telecomomzet. Het marktaandeel daalde 0,3 procentpunten vergeleken met een jaar eerder.

VodafoneZiggo is met 27,5 procent marktaandeel op afstand de nummer twee op de zakelijke markt.

De overname van Tele2 Nederland door T-Mobile, die op 2 januari definitief werd, heeft zijn weerslag op de marktaandelen binnen de zakelijke telecommarkt. T-Mobile nam 8,6 procent van de zakelijke telecomomzet voor haar rekening, een stijging van 1,6 procentpunten ten opzichte van Q3 2017. In dezelfde periode groeide Tele2’s marktaandeel met 0,1 procentpunt naar 4,5 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond