Deel dit artikel
-

Telecomsector moet het vooral van content hebben

Het jaarcongres van Telecompaper keerde gisteren voor zijn tienjarig jubileum terug naar het volledig verbouwde Singer Theater in Laren, maar begon al gelijk in mineur: de Nederlandse telecomsector maakt moeilijke tijden door.

In zijn openingswoord schetste Telecompaper-directeur Ed Achterberg een somber beeld van alsmaar dalende omzetten. De exploitanten van vaste netwerken verliezen het minst, zij blijven al jaren min of meer op hetzelfde niveau zitten. De markt voor mobiele telefonie blijft daarentegen maar dalen, in het tweede kwartaal 8,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Over een langere periode is de daling zelfs 37 procent.

Op de Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten werd in het tweede kwartaal een omzet gegenereerd van 579 miljoen euro, een daling van 8,4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2017. Die trend is volgens Achterberg niet makkelijk te keren.

Vooral de prijsdruk gecombineerd met de sterke concurrentie is een belangrijke factor. Achterberg wees op Italië, waar prijzen voor glasvezel of een onbeperkte mobiele bundel vaak tot onder de 10 euro zijn gedaald. De trend leek natuurlijk al ingezet met de komst van onbeperkte databundels, waarvan de tarieven jaarlijks dalen. Overigens is maar 9 procent van de Nederlanders – merendeels jongeren – geïnteresseerd in een onbeperkt aanbod.

In de zakelijke markt is er de trend van mobile only. Vanwege flexibele werkplekken worden vaste toestellen nauwelijks nog gebruikt. Mobieltjes die aan een cloudcentrale zijn verbonden zouden de toekomst moeten worden, maar volgens Terry Aurik, CCO van Voiceworks, zit tachtig procent van het MKB nog vast aan een fysieke centrale en maken veel bedrijven zich nauwelijks druk over het feit dat volgend jaar oude telefoonlijnen (ISDN) worden opgeheven. Dat zou een gouden kans kunnen zijn om nog wat extra inkomsten te genereren.

De gevolgen blijven van de dalende markt blijven niet uit. Met angst en beven wordt 28 november afgewacht, wanneer KPN mogelijk zijn volgende grote sanering zal aankondigen. “De groei komt niet meer uit connectiviteit,” aldus Achterberg.

Grote internetreuzen als Apple, Google en Facebook daarentegen verdienen vooral aan content. Daar liggen volop mogelijkheden. AT&T heeft niet voor niets Time Warner en daarmee videokanaal HBO gekocht.

Maar de meeste Nederlandse telecompartijen zijn zelf geen contentleverancier. De markt wordt volledig bepaald door onafhankelijke partijen als Netflix of Amazon, die geld verdienen via apps voor smartphones, tablets en Smart TV. Film1, ooit onderdeel van Ziggo, probeert de markt nu ook via een app te veroveren. Gemiddelde kijktijden via kastjes als Apple TV nemen toe ten koste van het rechtstreeks kijken via het grote scherm.

Een andere trend is volgens Telecompaper het slimme huishouden. Huisbeveiliging is een groeimarkt, maar volgens Achterberg voorlopig nog bescheiden. “We zullen voorlopig de realiteit van een dalende markt onder ogen moeten zien.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond