Deel dit artikel
-

DAZN zet Neymar en Mourinho in voor Spaanse lancering

De internationale sportstreamer DAZN schakelt voetbalheld Neymar Jr en topcoach José Mourinho in om zijn diensten te helpen lanceren op de Spaanstalige markt.

Zo ontstaat een team van sportieve zwaargewichten om de nieuwe diensten groots te promoten. Want ook Cristiano Ronaldo, Saúl Álvarez en Marc Márquez zijn al gecontracteerd om als merkambassadeur op te treden.

In de loop van 2019 begint het van oorsprong Engelse bedrijf zijn dienstverlening. Spanjaarden kunnen daardoor voor vijf euro per maand terecht bij een soort Netflix voor sportvideo. DAZN zendt sportwedstrijden uit waar de reguliere tv-zenders geen contracten voor hebben.

Spanjaarden kunnen de komende drie jaar bijvoorbeeld wedstrijden uit de Engelse Premier League bekijken op zo ongeveer alle denkbare digitale dragers, behálve via hun normale televisie.

DAZN heeft van dertien sporten de digitale live en ondemandrechten (overzicht). De sporten variëren van voetbal tot basketbal en van tennis en rugby tot cricket. Het zendt jaarlijks meer dan achtduizend wedstrijden uit. Een abonnement kost een tientje per maand.

Het bedrijf werkt met groeigeld van de zakenman Len Blavatnik. Met zijn Access Industries is hij eigenaar van Warner Music Group en investeerde in onder meer Snapchat, Alibaba, Rocket Internet, Spotify en Zalando.

In zekere zin is DAZN al actief in Nederland maar dan niet als exploitant van uitzendrechten. Het dochterbedrijf van Perform Group is bezig in Amsterdam een technische hub op te bouwen. Per 2022 moet het kantoor hier door driehonderd man worden bevolkt. Amsterdam is de hub voor R&D, het acquireren en behouden van klanten en het technisch integreren met derde platformen.

Foto: Antoine Dellenbach (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond