Deel dit artikel
-

Ook deelscooters van de straat in Amsterdam

De gemeente Amsterdam wil niet alleen af van deelfietsen, ook de deelscooters van het bedrijf Felyx moeten van de straat.

Het plaatsen van de commerciële deelscooters is in strijd met de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Eerder zijn O-bike, Flickbike, Donkey Republic en Dropbyke gesommeerd om hun fietsen weg te halen. Daarvoor hebben ze tot donderdag de tijd.

De gemeente werkt volgens AT5 nog aan een beleid voor deelfietsen en deelscooters.

Deel dit bericht

6 Reacties

Robin

Nu al die deelauto’s nog die onnodig parkeerplekken langs de grachten bezet houden. (:

Johan Schaap - Fast Moving Targets

Bij ons programma Top Names vertelt Quinten Selhorst van Felyx juist dat ze in overleg zijn met de gemeente en juist proberen samen te werken. Echt iets anders dan zomaar allemaal fietsen op straat dumpen. Gelukkig is het verbod nog niet definitief en mag Felyx nog reageren.

Top Names aflevering met Quinten van Felix: https://www.youtube.com/watch?v=6x7z0iXJKdU&feature=youtu.be

Jaap

Voor 100 extra deelauto’s is wel plek, want dat brengt geld in het laatje van de gemeente. Maar deze startup moet eerst om zeep worden geholpen totdat de gemeente een keertje beleid heeft gemaakt.. Amsterdam Smart City #not
https://twitter.com/PieterLitjens/status/915829837276827648

Rodger

Wat een kortzichtige reacties hier over die deelauto’s, die deelauto’s zorgen er juist voor dat er in totaliteit minder auto’s in het centrum geparkeerd staan. Steeds meer jonge mensen stappen over van autobezit naar autogebruik wanneer het ze uitkomt en daar is goede dekking met deelauto’s essentieel voor.

Kijkend naar het artikel dan is het jammer dat de gemeente Amsterdam (nog) niet met deze deel initiatieven om weet te gaan. De trend is niet van gisteren dat de verschuiving gaat van bezit naar gebruik, zo ook bij fietsen, scooters en allerlei andere producten. Dit zal de komende jaren alleen nog maar toenemen en daar kun je als gemeente maar beter snel beleid in maken.

Jaap

Die deelauto’s zijn inderdaad prima, zou mooi zijn als straks alle vervoersmiddelen in de stad gedeeld/openbaar zijn (muv. eigen fiets). Maar het is hypocriet van de gemeente om dit concept onmogelijk te maken, terwijl straks ivm. milieuzone er 30.000 scooters uit gaan. Willen we dat die mensen allemaal een nieuwe benzinescooter kopen, of dat ze er een gaan delen? Ik zou het wel weten als ik de wethouder was..

Joost Niederer

De vraag is hoe de gemeente dit wil gaan handhaven. Recent zijn wat uitspraken gedaan door rechtbank en het Hof Leeuwarden over de handhaving door gemeentes van overtredingen in de stad. Heel vaak blijkt dat de BOA’s niet bevoegd zijn. Ik heb hierover een blof geschreven die bruikbaar is voor mensen die beboet worden: http://www.joostniederer.nl/doorzetten-loont-gerechtshof-doet-gunstige-uitspraak-voor-burgers/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond