Deel dit artikel
-

Deelfietsdienst Flickbike weg uit Amsterdam

Deelfietsdienst Flickbike vertrekt uit Amsterdam. Dat bevestigt een woordvoerder aan Emerce nadat de gemeente commerciële verhuurders van fietsen te verstaan heeft gegeven dat ze hun fietsen moeten verwijderen.

Begin augustus kondigde Amsterdam aan te gaan optreden tegen de commerciële deelfietsen in de stad. Die leggen een te grote druk op de schaarse openbare ruimte. Als de verhuurders het verbod negeren, worden de fietsen door de gemeente verwijderd en de kosten doorberekend.

Flickbike wil nu kijken of men in andere steden weer aan de slag kan gaan. Daarover zijn echter nog geen afspraken gemaakt.

Donkey Republic uit Kopenhagen blijft wel in Amsterdam, zegt woordvoerder Ben Posetti tegen Emerce. “We gaan onze fietsen onderbrengen bij partners, dat deden we al, maar we gaan het aantal partners uitbreiden.”

Wat oBike uit Singapore gaat doen is niet duidelijk. Het bedrijf reageerde niet op mails van Emerce.

Het bedrijf is inmiddels wel neergestreken in Brussel. De dienst was al beschikbaar in Zürich, München, Londen, Rotterdam en Melbourne. oBike gaat de concurrentie aan met Villo!.

Het belangrijkste verschil is dat de fietsen van oBike geen vaste standplaats hebben. Momenteel zijn er 500 oBikes in Brussel, voornamelijk in het centrum van de stad. Villo! telt inmiddels 5.000 fietsen en 360 stations.

De aanpak van oBike heeft ook nadelen. Zo heeft het bedrijf in Nederland met heel wat vandalisme te maken. Het bedrijf heeft daarom een puntensysteem ingevoerd. Wie zijn of haar fiets niet correct achterlaat, krijgt minpunten.

Waar Brussel deelfietsen omarmt, stoot Amsterdam ze juist af. De deelfietsaanbieders hebben een brief gekregen van de gemeente waarin staat dat zij drie weken de tijd hebben om de deelfietsen zelf weg te halen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Merien

Op de plek van die 1000 fietsen van Flickbike kunnen toch weer bijna 80 auto’s parkeren. Dat is vast veel beter voor de stad.

Pascal van den Noort - Velo Mondial

Free Floating is dood en achterhaald. Steden die dat nu nog toestaan lopen achter en doen zichzelf wat aan. Elke operator accepteert nu Geo Fencing (digitale docking stations) maar doen dat bij voorkeur zelf. Dat is het paard achter de wagen spannen. Steden zouden een Geo Fence Netwerk kunnen maken zoals ze dat met buslijnen en bushaltes doen. Dat moeten ze dan zelf controleren, maar dat kan gelukkig ook digitaal. Kijk maar even op http://www.x.bike voor meer details. Dit kan wel eens een wereld standaard worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond