Deel dit artikel
-

Dennis van den Bos (Solvari): ‘Een minder overspannen markt zou welkom zijn’

Solvari, de marktplaats waar consument en vakman elkaar kunnen vinden, heeft recentelijk Casius en Twizzi overgenomen. Met deze vierde overname wil het Nederlandse bedrijf zijn positie in de Benelux verder versterken.

Solvari is sinds 2009 uitgegroeid tot de grootste marktplaats voor klussen van de Benelux. Het platform is gespecialiseerd in het vinden van de juiste vakman voor een consument die een klus- of bouwproject wil uitbesteden. De focus ligt op woningverduurzaming.

Vandaag de dag brengt het dagelijks ruim drieduizend consumenten per dag in contact met een vakman in Nederland en België. Dat resulteert jaarlijks in vijfhonderdduizend opdrachten voor een kleine vijfduizend mkb’ers.

CEO en medeoprichter Dennis van den Bos erkent dat het een drukke tijd is: door corona en de recente energiecrisis willen meer consumenten hun huis verduurzamen. De ruime beschikbaarheid van subsidies jaagt de markt extra aan. “Eerlijk gezegd bewegen we ons liever in een wat minder overspannen markt”, zegt Van den Bos desgevraagd. “Veel klusbedrijven zoeken niet actief klanten, omdat ze opdrachten genoeg hebben.”

Naamsbekendheid
De gefragmenteerde markt van digitale klusplatformen in de (ver)bouwsector is wel rijp voor consolidering, meent de CEO. De klimaatcrisis versnelt de nood aan verduurzaming van het woningbestand. Dit stelt bouwbedrijven en woningeigenaren voor grote uitdagingen om beschikbare en ervaren vakbedrijven te vinden die snel woningen zo klimaatneutraal mogelijk helpen maken.

Sinds 2018 heeft het Amsterdamse Vortex Capital Partners een meerderheidsbelang in het platform, waarmee de financiële slagkracht voor een buy-and-buildstrategie aanwezig is. Eerder nam Solvari het Belgische klusnetwerk Buldit over, Power Leaf Group (bekend van zonnepanelen.net) en het Vlaamse platform Offrea. “Dat waren partijen die niet per definitie overgenomen wilden worden, maar de noodzaak daarvan wel inzagen.”

Bovendien kunnen deze bedrijven het aanbod versterken, omdat ze actief zijn in nichemarkten. Casius is bijvoorbeeld al meer dan twintig jaar actief op de Nederlandse en Belgische markt, maar richt zich wat meer op kleinere klusondernemers. Sinds 2000 helpt een team van 25 medewerkers om een vakman te vinden vanuit kantoren in Amsterdam en Lokeren (België). Oprichter Ingmar Algera blijft in de nieuwe constructie aan als directeur. Uiteindelijk moet alles onder één handelsnaam worden ondergebracht, maar daarvoor is tijd nodig.

Belangrijk is wel dat de focus gericht blijft op de klus- en renovatiemarkt, benadrukt Van den Bos: “We hebben niet de ambitie om de scope enorm uit te breiden.”

Ook valt er nog wel wat te doen aan de naamsbekendheid. Solvari is groter dan Werkspot, maar niet bekender. “Alleen consumenten die actief zoeken naar een bouwbedrijf krijgen onze advertenties te zien. De bouwbedrijven kennen ons wel goed.”

Organisch
Van den Bos verwacht dit jaar door te groeien naar een kleine twintig miljoen euro omzet, maar verder dan de Benelux wil hij nog niet kijken. “Ik zie nog voldoende uitdagingen voor organische groei in Nederland.” Meer dan een verdubbeling in omzet lijkt hem mogelijk. Ondertussen blijft het bedrijf zich oriënteren op nieuwe overnames.

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce Magazine #189.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond