Deel dit artikel
-

Deutsche Telekom internationaal met tv en Scout24

Telecomaanbieder Deutsche Telekom wil meer geld verdienen met niet-telecomactiviteiten. Het bedrijf is bezig met Europese expansie van advertentiesites en televisie.

Dat bleek vanochtend toen het bedrijf zijn kwartaalcijfers presenteerde.

Het concern heeft acht gebieden gedefinieerd waar het fors meer omzet uit wil boeken in de komende jaren. Behalve mobiel internet valt daar ook ‘het genetwerkte huishouden’, IT-oplossingen, gezondheidszorg, energie, de ‘genetwerkte auto’ en mediadistributie onder. In 2009 boekte het op deze gebieden 15 miljard euro. Dat moet in de komende vijf jaar toenemen tot 29 miljard euro.

Veel concrete details over deze expansieplannen geeft Deutsche Telekom niet. Vanochtend werd wel duidelijk dat de omzet uit mobiel internet in de komende jaren met een factor 2,5 moet groeien. Daarnaast gaf het niet meer dan enkele spaarzame details over zijn online en tv-activiteiten.

Zo blijkt dat het bedrijf in Europa inmiddels 2,1 miljoen klanten heeft die tv-diensten afnemen. Dat aantal groeide afgelopen jaar met 31 procent. In het tweede kwartaal alleen voegde het 67.000 nieuwe tv-klanten toe aan zijn bestand.

Een kwart van die tv-abonnees kijkt via een IP-verbinding:

“Het is ons doel om de Europese tv-activiteiten verder te verstevigen. In Duitsland willen we marktleider worden op het gebied van pay tv”, klinken de ambities.

Krijgt tv voorrang op het netwerk?

In Duitsland geeft Deutsche Telekom niet louter de signalen van derden door. Het bedrijf heeft sinds een jaar namelijk ook exclusieve uitzendrechten voor voetbalwedstrijden. Ongeveer 100.000 Duitsers hebben een abonnement op dit zogeheten LigaTotal!-pakket.

In Nederland is Deutsche Telekom via zijn internetprovider Online wederverkoper van CanalDigitaal. Het is echter van plan om voor het einde van het jaar tv-abonnementen te gaan verkopen via de analoge kabel. Daarvoor gebruikt het net, als Tele2, de netwerken van UPC en Ziggo.

Naarmate het concern een actievere rol krijgt als mediadistributeur stijgen ook de technische eisen aan de netwerken die die signalen moeten vervoeren. Dat leidt onherroepelijk tot meer discussie over netwerkneutraliteit.

Zendende partijen, zoals rechteneigenaar Deutsche Telekom en Youtube, willen dat hun beelden ongestoord in hoge kwaliteit op tv komen. Dat zou kunnen ertoe kunnen leiden dat zij al dan niet tegen betaling ‘voorrang’ willen op de elektronische snelweg.

Van Deutsche Telekom is sinds kort bekend dat het met Google spreekt over dergelijke kwaliteitsgaranties tegen betaling. Google staat er niet onwelwillend tegenover om te betalen voor voorrang, of leveringsgaranties. Dat werd vanochtend duidelijk uit een verhaal in de New York Times dat meldt dat Google op het punt staat hierover een contract te sluiten met Verizon in de VS. Verizon ontkent.

Advertentiesites en e-commerce

Ook een andere tak van sport krijgt komende jaren meer aandacht bij Deutsche Telekom, advertentiesites en e-commerce.

Bij de presentatie van de financiële cijfers vanochtend sprak het over ‘internationale expansie van Scout24’. Dat is een van oorsprong Duitse uitgever van advertentiesites. Dat bedrijf is sinds 2006 in handen van de telecomaanbieder.

In Nederland kennen we Autoscout24 en datingsite Friendscout24. Scout24 Group exploiteert daarnaast nog 5 specialistische sites. Die focussen op elektronica, financiën, banen, onroerend goed en reizen. Het is niet duidelijk welke sites wanneer naar welke landen zullen worden uitgerold.

‘Die Telekom’ verstevigde in de afgelopen maanden ook zijn positie op de e-commerce- en zakelijke internetmarkt. Eind vorig jaar kocht het de Europees werkende hoster Strato. Afgelopen maart legden de Duitsers naar verluidt meer dan 100 miljoen euro op tafel om Click and Buy te kopen. Dat is een internetbetaaldienst wiens rol in grote lijnen is te vergelijken met die van Paypal. Beiden bieden een kassasysteem aan webwinkeliers. Click and Buy is van plan zijn diensten snel binnen Europa uit te breiden.

Via dochterbedrijf T-Ventures is Deutsche Telekom bovendien mede-eigenaar van tientallen technologiestarters in Europa en Amerika.

Deel dit bericht

1 Reactie

AFR

Inmiddels heeft Deutsche Telekom het e-commerce platform http://www.t-online.nl in Nederland uitgerold. Deze site zal gebruikt worden om zowel rechtstreeks als via partners een grote diversiteit aan elektronica aan te bieden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond