Deel dit artikel
-

Deutsche Telekom investeert miljarden in internetactiviteiten

De markten voor IPTV, internetreclame, e-commerce en rubrieksadvertenties krijgen op Europees niveau een nieuwe financiële impuls. Deutsche Telekom verkoopt namelijk zijn Amerikaanse filiaal aan AT&T en investeert de miljardenopbrengst in nieuwe, digitale handel.

Deutsche Telekom verkoopt voor 39 miljard dollar zijn Amerikaanse T-Mobile-filiaal een AT&T. Die partij wordt daarmee marktleider en Deutsche Telekom met een belang van 8 procent de grootste aandeelhouder.

Dat maakten de partijen gisterenavond bekend. Voor Deutsche Telekom betekent de verkoop een einde aan een proces van wikken en wegen over de Amerikaanse toekomst. De organisatie kan zich nu totaal richten op de Europese activiteiten. De ‘organisatieproblemen’ zijn opgelost nu Amerika is verkocht, het Poolse PTC voor 100 procent eigendom is en Engeland is samengegaan met Orange UK.

De verkoop van T-Mobile USA kan een significante impuls geven aan de Europese internetmarkt.

Topman René Obermann: “We kunnen ons meer richten op de internetproducten die voortvloeien uit onze strategie”.

Deutsche Telekom kan tot 9,5 miljard euro investeren in nieuwe activiteiten, daaronder vallen mobiele netwerken en internetdiensten.

Obermann licht toe wat hij met de 39 miljard dollar, of 27,5 miljard euro, van plan is. De helft, of 13 miljard euro, gaat naar aflossing van de schuldenlast van 42,3 miljard. De nettoschuld daalt tot zo’n 30 miljard euro, wat gelijk staat aan een halve jaaromzet of 1,9 keer de ebitda-winst (was 2,2). Voorts koopt Obermann voor 5 miljard euro aandelen in. Over: 9,5 miljard euro.

Deutsche Telekom bevindt zich een strategische heroriëntatie waarbij het focust op vijf nieuwe gebieden:

De gedachte hierachter is dat de handel in spraakminuten en sms’jes zijn piek heeft bereikt. De groeimarkten liggen elders, zoals in internetdiensten (Online Consumer Services) en Intelligent Networks (foto’s concrete toepassingen).

Deutsche Telekom bouwt zijn nieuwe handel op met, onder andere, de overnames van hoster Strato en betaalbedrijf Click and Buy. Daarnaast biedt het via zijn netwerk televisiediensten die naar Europees niveau moeten worden opgeschaald en is Die Telekom al jaren de eigenaar van de advertentiesites onder de Scout24 Group, daaronder vallen internationale sites als Autoscout24 en Friendscout24.

Welke investeringsstrategie Deutsche Telekom gaat hanteren is nog niet bekend, de doelwitten evenmin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond