Digitaal inkoopbureau Adoptiq failliet

Adoptiq, een marktplaats die digitale media-inkoop faciliteert voor papieren kranten en tijdschriften, is failliet. Een surseance werd een dezer dagen omgezet naar een faillissement.

Vier vennootschappen vallen onder het faillissement, waaronder de vennootschap die de internationale belangen behartigde. Het bedrijf had ook een kantoor in New York.

De start-up bestond amper twee jaar met dertig man in dienst die de papieren reclame-inventory van kranten en tijdschriften digitaal ontsloot. De uitgevers die aan het Nederlandse systeem waren verbonden, konden aangeven welk aanbod ze aan adverteerders beschikbaar maken. En tegen welke voorwaarden.

In februari werd Jeroen Verkroost, die eerder werkte voor de Persgroep als chief digital officer en interimdirecteur was bij IAB Nederland, aangetrokken.

De problemen komen onverwacht. Nog geen twee maanden geleden profileerde het bedrijf zich nog via interviews. De start-up hoopt met een slanker bedrijf een doorstart te maken (zie reactie hieronder).

Foto: VV Nincic (cc)

3 Reacties

Het is juist dat Adoptiq afgelopen week faillissement heeft aangevraagd.
Ons team is nu en in de toekomst volop aan het werk om klanten en lopende Proof of Concepts ook in deze spannende tijd op het bekende hoge serviceniveau van dienst te kunnen zijn en de continuïteit van het platform te borgen.
Helaas is het pad van een innovatieve start-up er 1 van ups en downs. Met de curator werken we samen om binnen de kortst mogelijke tijd Adoptiq 2.0 te realiseren. Dit zal een lean en mean bedrijf zijn waarbij verder gebouwd wordt aan ons platform voor print sales automation. Uitgevers en mediabureaus waarmee we intensieve contacten hebben en veel kennis hebben uitgewisseld, hopen we spoedig verder te informeren over ons gezamenlijke nieuwe toekomstperspectief.

Het is een goed idee en veel succes met je 2.0. Je blijft leren met startups, tell me about it…

Het verbaast mij niks dat dit concept niet is geslaagd. Dit concept is een Nice to have maar absoluut geen must have. Het volume print advertenties en adverteerders neemt af dus waarom een automation platform?? Automation is van toegevoegde waarde bij stijging in volume,niet bij daling.

“Lean en Mean” heeft trouwens totaal niets te maken met wat miljoenen er doorheen jagen met de bouw van een totaal platform en team wat blijkbaar de executie niet goed heeft gedaan. Lean en Mean is meer snel een product/service bouwen en dit valideren bij de doelgroep om vervolgens verbeteringen aan te brengen. Dit faillissement is meer kwestie van een ondoordacht product wat geen must have is,met icm van wellicht mismanagement.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug