Deel dit artikel
-

Digitale buitenreclame levert ook in derde kwartaal flink in

De mediabestedingen aan out of home zijn in het derde kwartaal van dit jaar weliswaar toegenomen ten opzichte van het dramatische tweede kwartaal, de markt heeft zich nog altijd niet hersteld. In totaal werd 36 miljoen euro omgezet in het derde kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van Outreach, het samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten Centercom, Clear Channel, Exterion Media, JCDecaux, OV Media, Ocean Outdoor en Hillenaar Outdoor.

In de periode juli tot en met september werd ruim 24 miljoen euro omgezet in de ‘traditionele’ buitenreclame (posters), een daling van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet in digitale buitenreclame (DOOH) bedroeg bijna 12 miljoen. Dat is zelfs 35 procent minder in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar.

De eerste drie kwartalen van 2020 leverden bijna 91 miljoen euro aan bestedingen voor out of home, 38 procent minder dan dezelfde periode in 2019. De daling is met 40 procent bij digitaal is groter dan bij traditioneel.

Over de periode januari tot en met september is het aandeel van traditionele buitenreclame licht gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Dit is een opvallende ontwikkeling aangezien DOOH sinds de intrede in 2015 ieder jaar in aandeel binnen de totale OOH is gegroeid.

Het is nu al duidelijk dat de tweede golf Covid-19 besmettingen een verdere negatieve impact op het jaarresultaat zal hebben. Hoe groot het negatieve effect precies zal zijn is op dit ogenblik nog niet in te schatten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond