Deel dit artikel
-

DMEXCO: Nieuwe Google-reclameopties lokale retail

Google presenteert vandaag op DMEXCO nieuwe targetingopties voor lokale retailers en maakt smartbidding geschikt voor omnichannel winkeliers.

Zojuist maakte de digitale reclamereus de nieuwtjes bekend op de Duitse marketingvakbeurs in Keulen. Die wordt nu grotendeels virtueel gehouden met een bomvol programma videopresentaties. De nieuwe targetingopties zijn er vooral op gericht om lokale winkeliers zich beter te laten presenteren in de coronatijd.

Zo kunnen restaurants aangeven of ze gasten ontvangen of alleen afhalen of bezorgingen doen. Qua logistiek worden binnenkort de labels ‘in-store shopping’ en ‘curbside pickup’ geïntroduceerd. Deze variabelen kunnen winkeliers gebruiken om zichzelf te promoten in zoekresultaten op Google Maps, Search, YouTube en het displaynetwerk.

Jason Spero, een VP Global Business bij Google, vertelt tijdens een perspresentatie: “We zien dat mensen sinds dit voorjaar manieren zoeken om door de fysieke wereld te navigeren. Ze plannen hun bezoeken aan bedrijven en winkels.” De vraagt om het digitaal uitdrukken van specialistische informatie die eerder niet expliciet werd gemaakt.”

In Nederland zijn zoekopdrachten over contactloos betalen afgelopen maanden met 225 procent toegenomen. Winkels informeerden daar doorgaans niet echt over. Vragen over de voorradigheid van bepaalde artikelen bij retailers stegen met een factor acht en vragen over ‘is [xyz] beschikbaar in een winkel nabij mij’ verdubbelde sinds dit voorjaar. Zoekopdrachten naar openingstijden van winkels stegen in Duitsland met 175 procent, aldus Googles Spero.

“We denken dat de gedragsveranderingen die we in het consumentgedrag zien permanent zijn.

Vanaf vandaag kunnen winkels die Local Inventory Ads gebruiken ook aangeven dat producten ook later opgehaald kunnen worden. Niet iedereen wil of kan immers direct naar een winkel, maar kan wel zijn bezoek plannen. Dat soort variabelen kan ook worden gebruikt bij lokale georiënteerde reclamecampagnes.

Reclamespecialist Michel van Luijtelaar schetst aan Emerce de context van de ontwikkelingen bij zijn voormalig werkgever. “Google heeft in 2018 Local Campaigns gelanceerd om ook een oplossing voor bedrijven te hebben die momenteel vooral adverteren via de lokale print en out of home. Het is een mooie strategische zet van Google, die met Search, Google Maps en Waze natuurlijk een flink aantal tools in handen heeft om een gebruiker tot in een winkelbezoek te verleiden.”

“COVID-19 heeft het heel moeilijk gemaakt voor Google om goede up-to-date locatiedata aan haar gebruikers aan te bieden, terwijl de vraag naar dat soort informatie explosief steeg. Deze veranderingen kun je het beste in dat licht bekijken, Google biedt adverteerders die Google My Business goed bijhouden – en dat zijn er maar niet veel – nu ook de mogelijkheid om hiervan te profiteren in hun advertentiecampagnes.”

Foto: Dako Huang (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond