Deel dit artikel
-

Dmexco: ‘Over vijf jaar zijn jullie marketeers vervangen door algoritmen’

“Over vijf jaar zijn jullie marketeers vervangen door algoritmen,” waarschuwde de Amerikaan Roger McNamee, schrijver van het boek Zucked, Waking Up to the Facebook Catastrophe, vanochtend op DMexco in Keulen. Niet eerder stond er een dergelijke doemprofeet op het podium van de marketingbeurs. “De grote techbedrijven weten dat ik hier vandaag sta, jullie kunnen je beter aansluiten bij het verzet.” Het leek nog een serieuze oproep ook.

McNamee verdiende als investeerder zijn fortuin in Silicon Valley, maar vanaf 2016 zag hij steeds vaker ontwikkelingen die hij afkeurde, zoals de beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen en de Brexit-leugens. Als oud-mentor van Mark Zuckerberg probeerde hij het beleid gericht op het uitbuiten van menselijke zwakheden bij Facebook te veranderen, maar Zuckerberg en rechterhand Sandberg wuifden elk bezwaar weg.

Met techactivist Tristan Harris en voormalige medewerkers van Facebook en Google richt hij Center for Humane Technology op om overheden wakker te schudden. “Er is geen enkele controle op Big Tech, die ons met slimme technologie volledig weet te bespelen. Neem Pokemon Go, dat uit het brein van Google komt. Kun je mensen via gamificatie zover krijgen dat ze een McDonalds binnenlopen? Ja, dat kan. Het is een vorm van massamanipulatie waar zelfs China nog van kan leren.”

Het Facebook-algoritme is zo ontworpen dat wat woede opwekt meer aandacht krijgt dan wat nuanceert. Polariserende berichten leveren meer kliks op. “Met als gevolg dat complot- en antiklimaattheorien worden versterkt,” stelt McNamee.

Het is noodzakelijk dat we weten wat er achter de schermen van deze bedrijven gebeurd, zegt de Amerikaan, zodat we betere keuzes kunnen maken. “We moeten terug naar marketingwaarden van twintig jaar geleden. Big Data is destructief, het ondermijnt onze vrije wil. Hier in Duitsland hebben jullie ingegrepen toen Google probeerde alle straten te fotograferen voor Google View. Dat werd gezien als een aanslag op de privacy. We moeten terug naar een gezonde concurrentie tussen bedrijven. Daar is momenteel met een handvol techreuzen, geen sprake meer van.”

De Amerikaan stelt rigoureuzere maatregelen voor, zoals het opbreken van techmonopolies en teruggeven aan internetgebruikers van  hun soevereiniteit.  ‘Baas over eigen data.’

Reclamegoeroe Martin Sorrell, die na McNamee werd geïnterviewd, was het gedeeltelijk eens met de Amerikaan. Hij verwees naar de Seven Sisters (zeven zusters), de zeven grote oliemaatschappijen, die tussen de jaren veertig en de jaren zeventig de mondiale productie, raffinage en distributie van olie domineerden en andere olieproducenten zijn wil op kon leggen. “Het is denkbaar dat techreuzen worden gesplitst, want iedereen is het over eens dat hun macht te groot is geworden.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond