Deel dit artikel
-

Driekwart van mobiele advertentieomzet Google komt van Apple

Driekwart van het mobiele advertentieomzet van Google komt van Apples iOS. Omgerekend is dat zo’n 9 miljard dollar, volgens zakenbank Goldman Sachs.

Ongeveer de helft van dat advertentiegeld komt van Safari, waarin Google de standaard zoekmachine is. Google betaalt daar fors voor: naar verluidt 1 tot 2 miljard dollar per jaar.

Of dat zo blijft is de vraag: Apple zou een switch overwegen naar Yahoo en/of Bing en dat gaat Google direct merken in de portemonnee. Google verliest ook op andere terreinen. Vooral Android fabrikanten vervangen Googles eigen diensten steeds vaker door lokale alternatieven. In China wordt Google zelfs geblokkeerd.

Alexey Boldin / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

Nils Rooijmans

Voor Nederland zou het goed zijn als Google vervangen wordt.

Momenteel heeft Google >95% van het grondgebied in zoekmachinenederland.

Circa een derde van de website visits in NL komen via een Safari browser.
Met het veranderen van de defaul search setting in Safari kan Apple een serieuze tweede speler creëren.

Laten we hopen dat Google een fout maakt aan de onderhandelingstafel en gebruikers het alternatief omarmen.

Sjoerd

Sterke reactie Nils. Leg eens uit waarom het voor Nederland beter zou zijn ‘Google te vervangen’.

Gebruikers omarmen Google juist, anders hadden zij niet zoveel marktaandeel gerealiseerd. Is er een alternatief? Indien nee, wie moet dan omarmd worden?

Nils Rooijmans

@Sjoerd: terechte vragen, die eigenlijk een uitgebreider antwoord verdienen dan de tijd en ruimte van een blogcomment mij nu toelaten, maar bij deze een poging:

Google levert fantastische diensten. Ik gebruik ze dagelijks en verdien en mijn brood mee.

Desalniettemin maak ik me zorgen over de positie die het bedrijf op internet en binnen onze maatschappij inneemt.

Op dit moment kun je spreken van een monopolipositie voor Google in Nederland (en veel andere Europeesche landen) qua websearch. Google heeft hier meer dan 95% marktaandeel.

Monopolies zijn iets wat over het algemeen de maatschappij niet ten goede komt naar mijn mening.
Het gevaar van machtsmisbruik ligt op de loer; uitbuiting van partners, concurrentievervalsing, discriminatie in dienstverlening, willekeur in beleidshandhaving, etc.
Deze en andere nadelen van een monopoliepositie zijn lastig buiten de deur te houden, zeker voor een beursgenoteerd bedrijf wat winst nastreeft.

Ook Google is hier gevoelig voor gebleken. Voorbeelden zijn legio, mij schiet te binnen:
– het manipuleren van zoekresultaten om eigen Google diensten te promoten (denk aan de huidige EU case tegen Google , onder andere over Google Shopping)
– exclusiviteitsafspraken met search partners om de keuzevrijheid van de eindgebruikers te beperken (lees: Google is de enige keus in bijv search in toolbar/browser/homepage van ISPs etc)
– (not provided) keywords: onder het mom van privacy kregen webmasters geen keywords data meer mee in de http referrer voor bezoekers uit de zoekmachine, echter betalende adverteerders kregen deze data in eerste instantie nog wel.
– beperkingen opleggen aan Android implementatiepartners ten faveure van Google diensten (ondanks het open source karakter mogen partners niet helemaal vrij gebruik maken van het OS)
– en dan hebben we nog het discutabele gedrag qua belastingen

Het komt erop neer dat Google een positie voor zichzelf heeft gecreëerd waarin het op veel gebieden relatief eenvoudig kan doen wat het zelf wil en daarbij handelt naar eigen (winst) belang zonder andere belangen teveel aandacht te geven.

Tegelijkertijd zijn steeds meer bedrijven en consumenten afhankelijk geworden van Google. De uitgeversindustrie heeft dit als een van de eersten mogen ervaren en Mathias Döpfner (CEO Axel Springer) verwoorde eens goed wat dat betekent:
http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/debatten/mathias-doepfner-s-open-letter-to-eric-schmidt-12900860.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2
“We are afraid of Google. I must state this very clearly and frankly, because few of my colleagues dare do so publicly.”
“When Google changed an algorithm, one of our subsidiaries lost 70 percent of its traffic within a few days. The fact that this subsidiary is a competitor of Google’s is certainly a coincidence.”

Voor veel bedrijven is Google een gevoelige afhankelijkheid, eentje die het bedrijf (en diens personeel) maakt of breekt.

De groei in marktaandeel die Google heeft doorgemaakt heeft het een machtige speler in onze maatschappij gemaakt. Daar komen maatschappelijke verantwoordelijkheden bij. Helaas groeit Google qua dat laatste niet mee en gedraagt het zich als een puberale adolescent.

Apple maakt kans een klein deukje in de hegemonie van Google in zoekmachineland te slaan. Het zou bijv Bing/Yahoo/DuckDuckGo de standaard websearch voor Safari te maken. Daarmee krijgen die zoekdiensten meer gebruikers en kunnen ze mogelijk groeien naar een kwaliteitsniveau wat Google haar gebruikers nu biedt. Voor bedrijven en adverteerders zou het een welkome tweede speler zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond