Deel dit artikel
-

Driekwart van Nederlanders kent Amazon van naam

Driekwart van de Nederlanders kent Amazon van naam. De nieuwe speler doet hiermee niet ver onder voor concurrent AliExpress (80%). Nederlandse spelers Bol.com (98%) en Coolblue (89%) blijven de bekendste webwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok NetPanel.

Een op de tien doet zelfs meerdere keren per jaar een aankoop bij Amazon (Duitsland). Bijna de helft van de niet-kopers overweegt om in de toekomst iets bij Amazon te kopen.

De barrières die consumenten noemen om een aankoop bij Amazon te doen, lijkt Amazon redelijk eenvoudig weg te kunnen nemen. Het grootste bezwaar is op dit moment dat consumenten niet precies weten wat Amazon verkoopt, 38 procent noemt dit als reden.

Eén op de drie niet-kopers zegt liever producten te kopen bij een Nederlandse webwinkel. De verwachting is dat een .nl webshop en Nederlandse klantondersteuning dit argument grotendeels onderuit kunnen halen. Dat was eerder ook zo bij Zalando.

Een op de vijf Nederlandse consumenten die nog geen klant van Amazon is, heeft wel vragen bij de verzendkosten en retourzendingen. Waarschijnlijk sluit Amazon hiermee aan bij wat we gewend zijn
van andere webwinkels; geen verzendkosten bij een minimum bestelbedrag en gratis retourneren (voor de meeste producten). Amazon heeft al enkel distributiecentra in Duitsland, net over de grens van Nederland.

Barrières waar andere buitenlandse spelers als AliExpress mee te maken hebben en die lastiger te overkomen zijn, zoals een slecht imago, een lage betrouwbaarheid of zelfs wantrouwen, zien we niet
terug bij Amazon. Ook twijfel over of producten echt of nagemaakt zijn en of bestellingen wel echt aankomen spelen in vergelijking met AliExpress nauwelijks een rol.

De komst van Amazon.nl komt uitgebreid aan de orde op Emerce Retail, op 12 maart in Inn Style in Maarssen. Kaarten hier.

Deel dit bericht

1 Reactie

peter

ik citeer: “Barrières waar andere buitenlandse spelers als AliExpress mee te maken hebben en die lastiger te overkomen zijn, zoals een slecht imago, een lage betrouwbaarheid of zelfs wantrouwen, zien we niet
terug bij Amazon.”

Grapje zeker??? Of moesten jullie dit schrijven van Amazon? Als ik de reacties lees op het nieuwsbericht wat NU.nl geplaatst heeft zie ik een en al negativiteit over de arbeidsomstandigheden…

Grappig dat Amazon dit continue ontkent, maar dat iedereen het wel weet. Laat wel zien dat ze over weinig respect naar de mensen toe beschikken, gewoon lekker alles ontkennen terwijl alles allang bekend is en doen alsof de rest gek is..

En nu Amazon hierheen komt, betekend dat dat de Nederlandse detailhandel die gaat verkopen op Amazon onder een vergrootglas komt van Bezos, hij weet nu alle verkoop cijfers van anderen en kan zijn eigen assorti daarop aanpassen; ik noem dat gewoon heel simpel “oneerlijke concurrentie”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond