Duitsland: zeker 1 miljoen malafide webshops
Criminelen richten steeds vaker tijdelijke webshops op om snel veel geld te verdienen. In Duitsland zouden zeker 4,4 miljoen consumenten slachtoffer zijn.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Brandenburg. Die voerde het onderzoek voor het eerst uit en deelde de resultaten daarvan met tv-zender ARD. Die zijn schokkend.
Het blijkt criminelen de pop-up webshop hebben ontdekt en dat fenomeen massaal inzetten. Met gestolen of ronduit gefingeerde persoonsgegevens openen ze een webwinkel en richten die professioneel in. Het onderzoek laat zien dat nepwinkels tegenwoordig amper meer zijn te onderscheiden van echte. Anders dan bijvoorbeeld in Denemarken hoeven de ‘ondernemers’ zich ook niet te identificeren om een digitale pui te kunnen openen.
De bankrekeningen die de boeven gebruiken zijn van katvangers of geopend met gestolen identiteiten.
Qua assortiment bieden de winkels veelgevraagde merkitems in productgroepen als huishoudelijk, fietsen, elektronica en kleding. Daarbij spelen de boeven handig in op de hebberigheid van mensen en hanteren prijzen die net iets onder de marktgemiddeldes liggen. Koopjesjagers zwichten dan makkelijk.
Een paar weken na opening zijn de nepwinkels als weer opgedoekt en de mensen erachter met de noorderzon vertrokken. Via de bankrekeningen zijn ze niet te vinden, want die zijn van katvangers of geopend met gestolen identiteiten.
Met een simpele zoekopdracht vonden de onderzoekers van Verbraucherzentrale Brandenburg een miljoen malafide flitsshops. Ze schatten dat zeker 4,4 miljoen Duitsers wel eens de boot zijn ingegaan. Het is niet uitgesloten dat het er veel meer zijn.
Foto: Gerrit Burow (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond