Deel dit artikel
-

‘Duizenden nepartikelen verkocht via bol.com’

Via bol.com zijn zeker duizenden namaakproducten verhandeld. Tegen bedrijven die op bol.com nepartikelen verkochten zijn afgelopen jaar minstens twintig zaken aangespannen, meldt het AD vanochtend.

Verkopers verklaren tegenover het AD dat bol.com weinig onderneemt tegen malafide handelaren. ‘Voorzichtigheidshalve ga ik uit van duizenden replica’s, maar dit kunnen er ook meer zijn’, zegt Bjørn Grootswagers van React, voorheen Stichting Namaakproducten.

React heeft de bedrijven gesommeerd om per direct te stoppen met de handel op straffe van een boete van 450 euro per product. Vijftien bedrijven hebben daar gevolg aan gegeven, tegen vijf bedrijven loopt de zaak nog.

Ook bij de Consumentenbond zijn klachten bekend, onder meer over Apple oplaadkabels.

Het merendeel van de producten wordt door partners van bol.com aangeboden. Met 14.000 verkopers en zo’n 15 miljoen artikelen is het volgens bol ondoenlijk om iedere verkoper dagelijks actief te controleren.

Deel dit bericht

3 Reacties

MH - 1978

Ondoenlijk om iedere verkoper dagelijks actief te controleren? Wat een bullshit. Als een Payment Service Provider betalingen verwerkt voor een partij die namaakartikelen verkoopt kunnen zij een ongelooflijk hoge boete krijgen van Visa/MasterCard. Vandaar dat PSP’s veel gebruik maken van monitoring tools die bedrijven zoals WebShield, G2 en LegitScript aanbieden om onderliggende websites en producten te monitoren. Het lijkt mij dat Bol.com ook met zo’n partij in zee kan gaan om dit soort fraude te voorkomen. Maar ja, dan gaan de kosten wel omhoog ja.
En waarom krijgt Bol.com geen boete van Visa/MasterCard? Juist, omdat ze de business niet kwijt willen raken. Geld, geld, geld. Kleinere partijen worden hard aangepakt en door grote boetes buiten bedrijf gesteld en de grotere bedrijven kunnen gewoon jarenlang doorgaan met hun praktijken. Wat dat betreft is het bij Amazon, Ebay en AliExpress precies hetzelfde verhaal. Ook daar worden veel nepartikelen verkocht.

H

Dit speelt al jaren sinds de openstelling van externe verkopers op bol.com. Bol is hier ook al jarenlang van op de hoogte maar doet / deed (vrijwel) niets om het tegen te gaan. De producten zijn grotendeels bekend en de aanbieders ook.

Nu zal men waarschijnlijk meer actie gaan ondernemen omdat men niet anders meer kan.
De verantwoordelijkheid werd voorheen bij de merkhouder neergelegd en geadviseerd zelf maar een rechtszaak te gaan starten.

Dat dit voor kleine partijen niet haalbaar is maakt ze niet uit, als er maar verkocht kan worden. Bleef je aandringen op actie door Bol dan werd tussen neus en lippen door verteld dat je weleens van Bol als verkoper geweerd kon worden.

Het gaat na zoveel jaar niet meer om duizenden maar tienduizenden verkochte artikelen.

Tjerk

In mijn geval gaat het om bestelde Apple producten en Bol doet er niets mee hoor. Ik kreeg gewoon het advies om de zaken te retourneren. Check de recensies maar eens van Mert Trading op bol.com. Veel berichten verwijzen naar nep artikelen en verder moet de klant het zelf maar oplossen. Ook vandaag nog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond