Deel dit artikel
-

‘E-commerce geremd door onvindbaarheid goederen’

Delen van Googles leidende marktpositie kunnen in handen komen van andere, kleinere partijen. Het zoekbedrijf dankt zijn populariteit aan zijn snelle en relevante zoekmachine. Maar voor wie online video’s zoekt en webwinkels, is dat niet voldoende.

Een groot deel van het materiaal dat digitaal beschikbaar is, wordt nog niet of niet goed geïndexeerd door de huidige generatie zoekmachines. Bovendien denkt de gemiddelde internetter niet verder dan 2,3 zoekwoorden bij het formuleren van zijn verzoek aan Google c.s.

Niet zoeken, maar vinden

Volgens Garrett Camp, oprichter van het Amerikaanse StumbleUpon, breekt het tijdperk van ‘sociaal zoeken’ aan. "Als je weet wat je zoekt, dan gebruik je een zoekmachine. Veel mensen hebben echter hooguit een ruw idee van wat ze zoeken, maar niet veel meer dan dat. Die mensen gaan op ontdekkingstocht op internet, die zoéken niet maar proberen te vínden." En in dat proces komt sociaal zoeken om de hoek kijken.

De Amerikaan, die eind vorige sprak tijdens The Next Web in Amsterdam, schetst: "Eerst had je zoekindexen. Yahoo en DMOZ zijn bekende voorbeelden daarvan. Daarna kreeg je algoritmisch zoeken, waar Altavista en Google voorbeelden van zijn. Toen kwam zoeken via sociale netwerken en nu volgt daar zoeken via sociale media op, zoals Digg, StumbleUpon en Delicious."

Webwinkelend consumenten zijn volgens Camp gebaat bij technische hulpmiddelen tijdens hun koopjesjacht. "E-commerce kan verder groeien als het makkelijker wordt een product te ontdekken. Sociale media zijn daar goed voor geschikt." Dit inzicht bracht eBay ertoe om in mei 2007 StumbleUpon te kopen voor 75 miljoen dollar.

Bij StumbleUpon melden gebruikers hyperlinks die ze interessant of opmerkelijk vinden, met een korte beschrijving. Anderen kunnen daarop reageren en er een waarde aan hangen. Deze informatie wordt georganiseerd in de site opgenomen en dient voor anderen als startpunt bij het ontdekken van nieuwe sites rondom bepaalde thema’s.

Autoriteit en populariteit verliezen waarde

Dagelijks worden er 12 à 13 miljoen sites gevonden en gebruikt via de site. Volgens de jonge miljonair doet 95 procent van de geregistreerde gebruikers daadwerkelijk mee op de site. Vijftig procent van de gebruikers brengt nieuwe sites aan bij deze groeiende database.

Camp: "Video-zoeken is een van de snelst groeiende onderdelen van de zoekmarkt. Het probleem daarbij is dat we tekstuéél zoeken om vídeo te vinden." Om nieuwe zaken te ontdékken (versus zoeken) is het beter een 3D-interface te gebruiken dan een plat scherm scherm met letters en muis.

De ondernemer verwacht, algemeen gesteld, dat de expertise van en het vertrouwen in een bron belangrijker worden dan de populariteit en autoriteit van bronnen.

"In de toekomst verwacht ik dat we persoonlijke digitale zoekagenten krijgen. Ook de mobiele telefoon, gekoppeld met GPS, zal een belangrijke functie spelen in het ontdekken en vinden van informatie."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond