(ECL!) Oprichter Dutchies: ‘Ik werd gewaarschuwd dat we onszelf kapot groeiden’

Mede door een speelse socialmediastrategie is smartphonehoesjesmerk Dutchies rap gegroeid. Zo snel dat het jonge bedrijf er bijna aan kapot ging, stelde oprichter Anne de Korte in een openhartig interview op het podium tijdens E-commerce Live!.
De markt voor smartphonehoesjes lijkt verzadigd, maar Dutchies bewijst het tegendeel. In zo’n drie jaar, waarvan 2,5 jaar live, is een herkenbaar merk opgebouwd gericht op fashionable hoesjes voor vrouwen. Zonder ervaring of groot startkapitaal. De omzet zal dit jaar rond de acht miljoen euro uitkomen, verwacht De Korte.
Een item kost zo tussen de 44 en 70 euro, met naar eigen zeggen ‘een prima marge’. De productie vindt plaats in China, waar een ontwerpstudio zit. “Daar komen we vaak en we kiezen wel voor kwaliteit.”
Livestream
Social media spelen een voorname rol bij de op- en uitbouw van het bedrijf. De Korte had al een reisaccount met een interessant volgeraantal en startte van daaruit de promotie van haar nieuwe merk.
Recenter leverde de lancering van de nieuwe collectie tijdens een 45 minuten durende livestream op Instagram vijftig bestellingen op. Maar de winst zit hem niet alleen in de verkopen. “Het ingewikkelde van een webshop is dat je daarmee weinig een op een-contact hebt. Live op Instagram komen er veel vragen.”
Copy cats
Die vragen helpen onder andere om het productassortiment aan te scherpen, aldus De Korte, wat helpt om copy cats voor te blijven – want het succes is niet onopgemerkt gebleven in de markt. “Ik geloof in de vernieuwingen en investeringen in ons merk. We hebben veel volgers die Dutchies leuk vinden om wat we doen en wat we delen. Sommige mensen deden het afgelopen jaar 24 bestellingen.”
De marketing houdt De Korte geheel in eigen huis. In grote lijnen wordt er creatief gewerkt binnen een beperkt budget en gaan investeringen vooral naar content en verpakkingen. “Dat betaalt zich terug in een betere ROAS en conversie.”
Voor de samenwerking met influencers stelt ze een ROAS van 3 als ondergrens te hanteren. “Dat moet je doormeten en moet opleveren. Als een story post dat niet haalt, dan willen we een reminder post.”
Groeiruimte
Voor groei worden er soms wel consultants ingeschakeld die bestaande werknemers helpen zich verder te ontwikkelen. “Uiteindelijk moeten mensen het zelf kunnen.” Over haar eigen rol: “Wat je repeterend doet, kan iemand van je overnemen. Plukje voor plukje dingen loslaten. Daardoor krijg je meer ruimte om te groeien.”
De belangrijkste groeimarkten blijken Duitsland, Frankrijk en Engeland. Opschalen werkt daar net anders dan in de thuismarkt, merkt De Korte. “In Nederland ben ik onze eigen doelgroep, dus weet je precies welke influencers en locaties je moet hebben. Dat is in bijvoorbeeld Duitsland weer anders.”
Op de vraag hoe marktplaatsen in dit plaatje passen, reageert ze dat er bij bol weliswaar wat staat, maar ze weg blijft van Amazon. “Ik denk dat het afbreuk kan doen aan je merk.”
Ceo bol.com
Snel groeien betekent ook snel voorfinancieren. Niet lang geleden was een gat van zo’n vierhonderdduizend euro te dichten, vertelt De Korte op vragen over uitdagingen. Het ontnuchterende inzicht na het doornemen van de situatie met ‘iemand die zo’n twintig jaar ceo was van bol.com’: je groeit jezelf kapot, maar het gaat niet slecht. Als je geld nodig hebt, kan je dus gewoon bij de bank aankloppen. Een advies dat De Korte ter harte nam. “Je moet niet dertig procent van je aandelen verkopen omdat je nu geld nodig hebt. Daar krijg je een paar jaar later spijt van.”
Foto: Peter Boer
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond