Deel dit artikel
-

eDay 2019: Zandvoort als innovatiefste F1-race

De Grand Prix van Zandvoort wordt op veel fronten een van de meest vooruitstrevende Formule 1-weekenden van het hele raceseizoen. Circuitdirecteur Jan Lammers vertelt op EMERCE eDay hoe en waarom.

Dat doet hij samen met Jeroen van Glabbeek, directeur van CM.com en tevens een van de hoofdsponsoren van het event.

Zandvoort wordt iimen veel opzichten anders dan alle andere circuits. De baan is nog niet gereed en zal worden aangepast naar ontwerp van Jarno Zaffelli. De Italiaan ziet zijn voorgestelde aanpassingen als baanbrekend. Ook de traffic- en crowdcontrol zal ingrijpend anders worden, omdat de infrastructuur van de regio niet is ingericht door de verwachte honderdduizenden fans. De fiets wordt als één, typisch Nederlandse, oplossing gezien.

De eerste echte nieuwigheden zijn al enkele maanden zichtbaar. Die bevinden zich aan de kant van de ticketing en te zijner tijd ook bij betalingen in de horeca op het driedaagse event. CM.com uit Breda levert deze technologieën, alsmede het mobiele berichtenplatform dat belangstellenden en bezoekers naar en over het terrein moeten leiden. Zowel voor, tijdens als na het raceweekend.

Tickets zijn gefaseerd toegewezen. Men kon zich eerst inschrijven als belangstellend. Weken daarna vond de toewijzing pas plaats. Geen ‘First come, first served‘. Dit systeem is enkel ooit eerder bij de Olympische Spelen in Londen ingezet. In de komende maanden zal ook een volledig gecontroleerd tweedehands platform worden gelanceerd zodat kaartjeshouders op geautoriseerde wijze hun tickets van de hand kunnen doen.

Van Glabbeek en Lammers zullen ook vertellen hoe ze de racefans nauw bij het event gaan betrekken via hun communicatie. Fans worden op de hoogte gehouden van hun favoriete team en coureur via mobiele berichten. De Brabantse systemen kunnen goed overweg met SMS, WhatsApp en Apple Business Chat en zelfs het gloednieuwe RCS. De exacte vorm is nu echter nog niet bekend.

De tweede noviteit die onlangs voor het eerst goed zichtbaar werd, is de wijze waarop racebezoekers hun eten en drinken gaan afrekenen. Dat wordt helemaal cash- en kaartloos. Op Lowlands deden een paar duizend bezoekers al dan niet bewust mee aan een proef. Via de event-app konden ze hun bestellingen aan de horeca doorgeven. Op vertoon van een QR-code aan de bar konden de festivalgangers hun bestelling afhalen. Daarbij waren geen fysieke muntjes nodig, omdat de rekening pas achteraf wordt vereffend via automatische incasso.

*) Jan Lammers en Jeroen van Glabbeek presenteren ‘How to serve millions of Formule1 fans – the story behind the Dutch GP’ op Stage 2 om 14:15 tijdens EMERCE eDay 2019. Dat vindt plaats op donderdag 10 oktober in Amsterdam.

Deel dit bericht

2 Reacties

JJ

Nou nou wat een geavanceerd systeem. Eerst een loting over wie de kaartjes voor goed geld kan kopen en dan later een gecontroleerd systeem om zij die uitgeloot zijn en willen verkopen voor meer geld hun kaartjes kunnen aanbieden?

Erwin Boogert - Emerce

JJ, die loting is idd nieuw. En over de werking en prijsvorming van de volgend verkopen is bij mijn weten nog niets bekend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond